söndag 20 augusti 2017

Maple Mania

» Bedragare del 323

Pga tidsbrist så får jag begränsa mig till att varna för ett av dagens mejl. Något som kallar sig saputangnaajaib.com hävdar att jag beställt en ett års prenumeration på en App: "Followers Tracker for Instagram - Get Likes Report", vad det nu är för något? Något som jag alltså inte gjort. Så här skriver dom i varje fall:

Your Subscription Confirmation
Order Detail abgseh.dr20@saputangnaajaib.com

Subscription Confirmation
Premium Features (1 year)
$34.99

Hello Dear,

This email confirms your subscription purchase:
Subscription: Premium Features
App: Followers Tracker for Instagram - Get Likes Report
Content Provider: Maple Mania LP
Date of Purchase: 20 August 2017
Duration: 1 year
Price: $34.99

Maple Mania

Your subscription will renew at $34.99 unless you cancel by 20 August 2018
To learn more or cancel, review your subscription.
Regards,
The App Store team

For answers to frequently asked questions, visit Apple Support.

Jag undrar hur många som går på en sådan här bluff? Många blir naturligtvis oroade över att få ett sådant här mejl och vill undersöka vad det handlar om. Alltså klickar man på någon länk för att kolla vad det är. Både länken för att kolla vad det är och länken för att kontakta Apple support leder till Libyen. Båda två leder till samma ställe. ow.ly/IeUC30exfij! Owly är en tjänst för att vidaresända besökare verkar det som. Då var faktiskt Maple Mania mer spännande. Det är tydligen någon i Tokyo som bakar smarriga kakor med lönnsirap! Fast vad det har med den här appen att göra begriper jag inte. Maple = Lönn. Så det är väl något som sker i lönndom...

Det där saputangnaajaib.com som mejlet uppges komma från finns inte alls. Slutsatsen är alltså att KLICKA INTE på okända länkar. ALDRIG! Vad som händer vet jag inte. Kanske börjar det ryka ur högtalarna. Kanske slocknar datorn. Kanske vill dom bara ha uppgift om din bankkort...

Inga kommentarer: