måndag 14 augusti 2017

Vår nya värld

» Det nya slit inte ut men släng ändå samhället

Hewlett-Packard
Jag ville beställa en ny färgpatron till en av mina skrivare (en mindre fotoskrivare). En skrivare från vad som väl är världens ledande skrivartillverkare, Hewlett-Packard (HP). Det visade sig att min ordinarie inköpskälla inte hade någon patron i lager till just min skrivarmodell. Jag började leta mig omkring hos andra försäljare av färgpatroner. Ingen hade just denna patronmodell i lager! Så jag vände mig till HP direkt. - "Ring 08-593 664 18 för mer information" står det som information på hemsidan. Alltså kontaktade jag HP kundtjänst via mejl istället. Svaret jag fick var: - "Tack för ditt mail. Dessvärre så ser det inte ut som att HP 110 kommer att finnas tillgänglig hos oss igen. Har du funderat på en ny skrivare?" Det är alltså dags att skrota en inte allt för många år gammal och fullt funktionsduglig skrivare eftersom leverantören valt att sluta tillhandahålla förbrukningsmaterial till den. De skrivare jag har får fortsätta göra tjänst - så länge det går att få tag på nya färgpatroner / tonerkassetter till dom. Frågan är om man vågar köpa nästa skrivare från HP om dom behandlar sina kunder på det här viset? Välkomna till det nya slit inte ut men släng ändå samhället!

Canon
Tyvärr är dom inte ensamma. När jag uppgraderade datorn till Windows 10 slutade en annan liten fotoskrivare från Canon att fungera. Jaha, då får jag väl installera nya drivrutiner tänkte jag. Men jag hittade inga sådana på Canons hemsida. En kontakt med Canons kundtjänst resulterade i att jag fick informationen att Canon inte hade för avsikt att göra drivrutiner för Windows 10 tillgängliga för den aktuella skrivarmodellen. Dom kunde tipsa mig om en ny skrivare! Istället för en skrivare som inte hade så många år på nacken och egentligen fungerar perfekt. Alltså förutom det faktum att man inte kan koppla den till datorn och skriva ut från datorn eftersom det inte finns drivrutiner till den. När detta var aktuellt bestämde jag mig för att det inte skulle bli någon Canon-skrivare i varje fall nästa gång. Kan dom inte se till att man kan använda den så vågar man ju inte vända sig till dom en annan gång. Och nu HP också! Välkomna till det nya slit inte ut men släng ändå samhället!

Det här är en utveckling som gäller snart i stort sett alla produkter vi köper. Producenterna ser till att vi måste byta ut och köpa nytt långt innan produkterna är uttjänta och utslitna. Girigheten visar sitt fula tryne!

Mobilberoende
Det är mindre än en vecka sedan Martin Appel på PC för Alla skrev en krönika med rubriken: - Därför är engångsmobilerna en skandal! Vad det handlar om är den utveckling på Smartphone-marknaden som mer eller mindre tvingar oss att köpa nya mobiler en gång om året. Mobiler som bara blir dyrare och dyrare. Batterier är en förbrukningsvara, men en stor del av dagens mobiltelefoner är så konstruerade att det nästan inte är möjligt att byta ut batteriet. När batteriet tjänat ut - släng mobilen och köp en ny. Mobilernas operativsystem uppgraderas inte vilket gör att nya appar och funktioner som släpps inte fungerar på mobiler som släpptes förra året och inte alls är uttjänta. Vad som däremot uppdateras till förbannelse är apparna på mobiltelefonen. Man får aviseringar om uppdateringar i en sådan omfattning att man får misstankar att man skickar ut nya uppdatering bara för att påminna om att appen finns eller på rent okynne. Martin Appels tankar fick ganska mycket instämmande. Naturligtvis är detta en medveten politik från industrin. Produkter ska inte användas tills dom är utnötta, dom ska bytas ut för att dom blivit omoderna efter ett år och så att krämarna kan sälja nya modeller till oss med ännu större vinst. Som sagt, välkomna till det nya slit inte ut men släng ändå samhället!


Det nya slit inte ut men släng ändå samhället

Inga kommentarer: