lördag 14 maj 2016

Pingstafton

» Provocerande militärövningar

Jag läser att Ryssland under juni ska hålla tre rekordstora militära övningar i Östersjöområdet. Totalt ska 40.000 ryska soldater delta i de tre övningarna, samtidigt. Dels en marinövning i Östersjön och samtidigt två stora övningar på land och i luften. En vid gränsen till Baltikum och en vid gränsen till Polen. Allt är naturligtvis för att provocera de fredsälskande grannländerna genom att visa vilken militär kapacitet man har och på så sätt med hot visa att om ni inte gör som vi säger så kommer vi att använda den här styrkan mot er.

Låt skroten ta över
Nä, förlåt. Jag ljuger. Det är inte Ryssland som ska hålla rekordstora militärövningar. Det är NATO som samtidigt ska hålla tre stora militärövningar i Östersjöområdet. Dels den stor marinövningen i Östersjön Baltops (som Sverige också ska delta i). Dels arméövningen Anakonda i Polen, där även här Sverige ska delta. Dessutom ska en tredje övning genomföras, Saber Strike i Baltikum och Polen. Dock utan svenskt deltagande. Om Ryssland känner sig provocerade av tre rekordstora NATO-militärövningar i sitt eget närområde samtidigt som NATO kraftigt har förstärkt sin militära närvaro i området så säger det allt om hur farligt Ryssland är. Dom är ständigt ute efter att provocera. Alltså måste vi gå med i NATO för att skydda oss mot den aggressiva och provocerande grannen.

Eller hur det nu egentligen hänger ihop....

» Trettiosjätte gången

Sven Ohlsson
Er bloggare är inte bara bloggare utan också motionslöpare. Jag "njuter" av att springa en runda på skogsvägar och stigar på Söderåsen. För att locka ut mig även om det skulle ta emot så deltar jag varje år i två motionslopp. Springtime - Helsingborgs stadslopp i början av maj och sedan Skanneloppet i början av november här hemma i Åstorp. Så i dag var det alltså dags för Springtime i Helsingborg. Ett lopp som jag sprungit samtliga 36 år som det arrangerats. Jag tillhör alltså Springtime-veteranerna. Om jag förstod det hela rätt så var vi 13 stycken av veteranerna som var anmälda till årets lopp varav 7 visst även i år sprang den längre 10 km rundan. Några av oss har kommit så långt upp i åldern att det får räcka med den kortare 5 km rundan. Det gick förhållandevis bra på de 10 kilometrarna. Med tanke på hur det känts under våren utgick jag ifrån att det i år skulle bli allra första året som tiden blev över en timme. Men preliminärt verkar tiden ha blivit cirka 58 minuter, så jag är fullt nöjd. Lägg till att jag inte kollapsade efter målgång utan nog snarare såg ganska fräsch ut när jag stillsamt joggade fram mot målet på Kullagatan. Den här bilden är tagen bara några minuter efter målgång.

Jag mår bra av att springa. Det är ett perfekt sätt att koppla bort allt oväsentligt ur hjärnan och rensa denna från all skit som samlas. Sedan hävdar jag inte att man MÅSTE springa för att må bra. Jag är övertygad om att för normalsvensken är promenader fullt tillräckligt. Men, jag håller med ministern som hävdade att vi rör på oss alldeles för lite. Det företas en fruktansvärd mängd helt onödiga bilresor i vårt samhälle. Ta på er ett par promenadskor och gå till affären eller jobbet. Plocka fram en cykel och cykla till affären eller jobbet. Man måste inte ta bilen varje gång man ska längre bort än 100 meter. RÖR PÅ ER! Ni mår mycket bättre då.

» Bedragare del 282

Jippi, ännu en gång är alla mina ekonomiska bekymmer lösta. Jag har fått en donation. Tyvärr berättar man inte hur mycket. Samtidigt som jag inte riktigt kan förstå varför NHS (National Health Service - alltså den brittiska offentliga sjukvården) skulle donera pengar till mig. Hur som helst tar jag risken att begå lagbrott genom att publicera mejlet:

Money Was DONATED To You

Muhenda Stella (CENTRAL AND NORTH WEST LONDON NHS FOUNDATION TRUST) stellamuhenda@nhs.net

Reply via email: s25504300@gmail.com

*******************************************************

This message may contain confidential information. If you are not the intended recipient please inform the sender that you have received the message in error before deleting it.
Please do not disclose, copy or distribute information in this e-mail or take any action in reliance on its contents:
to do so is strictly prohibited and may be unlawful.

Thank you for your co-operation.

NHSmail is the secure email and directory service available for all NHS staff in England and Scotland
NHSmail is approved for exchanging patient data and other sensitive information with NHSmail and GSi recipients
NHSmail provides an email address for your career in the NHS and can be accessed anywhere

********************************************************

Kanske är det så att någon av Sven Tyckers läsare kan berätta för mig varför NHS skulle donera pengar till mig. Det fanns en period i min ungdom då jag årligen med tåg gjorde besök i Storbritannien. Dels för att hälsa på "Auntie", som jag några år tidigare hade bott en månad hos i Cornwall men sedan flyttade hon till Portsmouth. Och även för att botanisera i Londons alla skivbutiker (främst i Londonförorten Brixton där reggaemusiken flödade). Ryggsäcken bågnade av LP-skivor när jag med tåg åkte hem igen. Men under alla dessa besök behövde jag lyckligtvis aldrig besöka sjukvården. Så, jag begriper inte varför NHS skulle donera några pengar till mig. Och inte heller hur dom fått tag på min adress. Så, trots att det står att det kan vara ett lagbrott att sprida innehållet i mejlet så tar jag chansen. Är det någon som har något tips? Förutom att det är en ren bluff förstås... Släng skiten!

PS. Det finns förstås flera NHS. National Honor Society i USA som sysslar med studier tydligen. Sedan finns det en skateboardtillverkare...

Inga kommentarer: