onsdag 13 april 2016

En regnig vårdag

» Går det bra för Sverige?

Magdalena Andersson
Regeringen har presenterat sin nya budget, och jag hade möjlighet att på radio lyssna på stora delar av Riksdagsdebatten där Finansminister Magdalena Andersson fick försvara denna mot det allmänna högergnällandet. Det går faktiskt bra för Sverige, något man inte kan tro när man lyssnar på borgerliga politiker, borgerliga ledarsidor och alla andra gnällande debattörer på den högra planhalvan. Enligt dessa står Sverige på avgrundens kant och regeringen har siktat in sig på att trilla över kanten. Verkligheten är ju faktiskt annorlunda. Det rullar på bra för svenska företag, arbetslösheten sjunker och statens finanser är under god kontroll. Sverige har mycket låga skulder, och kan låna pengar helt gratis. Det ser alltså riktigt bra ut. Men detta är naturligtvis inte sådant som borgerliga politiker, allt från nyliberala centerpartister till rasistiska sverigedumokrater via högerbetonade moderater vill erkänna. Att lyssna på moderaternas Ulf Kristersson blev nästan pinsamt. Hur jag uppfattade sverigedumokraternas Oscar Sjöstedt föredrar jag att förbigå med tystnad. Man ska inte sparka på den som redan ligger och göra narr av de som inget begriper. Han hade dock en nyhet i sina inlägg. Sd har kommit fram till att invandringen skapar problem. Ja, egentligen har dom inte kommit fram till något annat.

Jag hörde någon av de borgerliga debattörerna hävda att Findus nedläggning berodde på det dåliga näringslivsklimatet i Sverige. Och uppenbarligen var de politiker på den rödgröna sidan som demonstrerade i Bjuv för några dagar sedan bara patetiska och löjliga. Det hade varit lite mer anständigt om dessa gnälliga högerpolitiker ville erkänna att Findus nedläggning beror inte på några dåliga förhållanden för företaget utan istället på att skattesmitande mångmiljonärer vill bli av med en framgångsrik konkurrent. Men att kapitalister smiter från skatten är ju inget som en borgerlig politiker vill erkänna. Istället är det regeringens fel! Det ska till lokala borgerliga politikers heder medges att dom har en annan syn på saken. Kanske för att dom tagit reda på fakta?

» Våldet i samhället

verigedumokraterna
I går noterade jag att en muslimsk friskola brunnit i Malmö och hur kommentarer på hemsidor med kopplingar till den Sverigedumokratiska svansen främst handlade om beklagande om att ingen brunnit inne. I dag läser jag om att domen fallit mot den 31-åring som i januari tände eld på en moské i Borås. Våldet fortsätter från den Sverigedumokratiska svansen.

Apropå detta så var jag i går in och tittade på Sverigedumokraternas Facebook-sida. Först började jag undra om det var någon form av parodi på Sverigedumokraterna. Men efter att ha granskat noga så insåg jag att den var äkta. Allt, jag upprepar ALLT, beror på invandring och flyktingar. Det blev så patetiskt till slut så jag slutade att läsa.

» Panamahatt

Jag ser att Panama-skandalen krävt ett svenskt offer. Kjell Nilsson, som var ordförande för företaget Lindab, har nu avgått. Han var en av de som avslöjades med att ha haft ett anonymt brevlådeföretag i ett skattesmitarparadis med hjälp av Mossack Fonseca. Tidigare har han fått sparken som vd från Trelleborg sedan han haft lite väl exklusiva nöjen på företagets bekostnad. Han avgår från Lindab eftersom "det mediafokus som riktats mot min person har orsakat min familj omfattande skada". Han skulle kanske resonerat annorlunda från början och tagit sin del av ansvaret istället för att smita undan. Girighetens ansikte kan man kanske säga?

Inga kommentarer: