onsdag 28 maj 2014

Fiaskot

Catharina Elmsäter-Svärds fiasko: En av de moderata ministrar som gjort störst fiasko är Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. För några dagar sedan kunde vi läsa att Trafikverket "räknat fel" och glömt hälften av kontaktledningsnätet. Det framkom också att järnvägsnätets växlar i snitt fick fungera i 550 år om den plan för utbyte som fastställts skulle genomföras i verkligheten. Trafikverket är en sammanslagning av gamla Banverket och Vägverket bland annat, som Högeralliansen genomförde 2010. Samtidigt har allt mer av det praktiska underhållsarbetet privatiserats till lägstbjudande. För en kort tid sedan fastslog Högeralliansregeringen den Nationella Transportplanen som omfattar totalt 522 miljarder kronor. Av dessa går en liten del till järnvägen, 86 miljarder. Det mesta går till motorvägar och resten av vägnätet. Men när Trafikverket räknat om saknas ungefär 20 miljarder kronor, dvs en femtedel av vad som behövs. Och det är kanske inte så konstigt att en majoritet av Facket Sekos medlemmar anser att bristerna inom det svenska järnvägsnätet har ökat de senaste 2-3 åren. 2/3 av medlemmarna som jobbar med järnvägsunderhåll menar att det förebyggande underhållet försämrats under de senaste åren. Och det är då som sådant här händer. Järnvägssträckan Forsmo - Hoting har fått stängas akut utan förvarning. Underhållet är så dåligt att det är förknippat med akut fara att trafikera banan. Senast spårade ett godståg ur i Junsele för några veckor sedan pga det dåliga skick som banan befinner sig i. Och vi andra kan läsa och se hur det nästan dagligen inträffar tekniska bekymmer som gör att tågen får ställas in eller blir akut försenade. Själv kan jag just nu när jag skriver detta se hur tekniker försöker fixa till krånglande bommar vid järnvägsövergången utanför köksfönstret. Det är alltså inte underhåll, det är akut reparation. Högeralliansregeringen rent allmänt och Catharina Elmsäter-Svärd i synnerhet är en fara för det svenska järnvägsnätet. Byt ut dom! Dela upp Banverket och Vägverket igen, som vid nästan alla sammanslagningar är det den lilla parten som drabbas värst. Avbryt privatiseringsvansinnet, det ger ett sämre resultat. Och öka anslagen så att pengarna räcker. Satsa på järnvägen istället för nya motorvägar.
Järnväg i förfall

Lägg ner Bromma flygplats: Jag ser att Miljöpartiets "löfte" att lägga ner Bromma flygplats skapat oro hos Moderaten Peter Danielsson i Helsingborg. Ett löfte som man faktiskt inte är helt ensamma om. Och faktum är att det här är ett mycket gammalt löfte som de närboende i stort sett slutat hoppas på. Min morfar bodde på gamla dagar i Hallonbergen i Sundbyberg. Och redan på den tiden "lovades" det att Bromma flygplats skulle läggas ner. Arlanda byggdes ju för att ersätta... Lägg ner! Så slipper vi skattebetalare samtidigt kanske fortsätta subventionera flygtrafiken på flygplatsen i Ängelholm som förlorar nästan alla trafik om man inte kan flyga till Bromma mer. Två flugor i en smäll så att säga.

Spännande flöden: Svensk media fortsätter att gotta sig i SCB:s väljarundersökning och att hitta egna förklaringar beroende på deras egen utgångspunkt. En spännande tabell visar hur väljarna flyttat på sig sedan förra valet. Moderaterna har då förlorat 2,6% till Socialdemokraterna, 2,0% till Sverigedemokraterna, 0,7% till Miljöpartiet och 0,5% till Folkpartiet. Socialdemokraterna har alltså fått 2,6% från Moderaterna, man har fått 1,1% från Folkpartiet, 0,6% från Centern, 0,5% från Miljöpartiet och 0,4% från Kristdemokraterna. Men, man har förlorat 1,0% till Vänsterpartiet. Ni kan tro att partistrategerna kommer att väga in mycket mer i dessa siffror än vad dom verkligen visar. Och spännande är var det INTE varit förflyttningar. Socialdemokraterna har t.ex. knappt haft något utbyte till SD i motsats till Moderaterna som förlorat en märkbar andel. SD:s ökning handlar alltså om högerväljare (inte vänsterväljare) som tagit ännu ett steg till höger.

Politiker som trampar i klaveret: Den Moderata riksdagsledamoten Maria Abrahamsson är tydligen mycket besviken på resultatet av EU-valet. Så sur att hon istället valde att kritisera Miljöpartisterna Åsa Romson och Isabella Lövin för deras midjemått när det inte hjälpte med de politiska sakfrågorna. När socialdemokraten Ylva Johansson kritiserade henne för det bristande debattklimatet stod hon först på sig. Men när media började ifrågasätta plockades först bloggen ner ett tag och sedan blev det i varje fall en halvpudel. Fast hon kan tydligen inte riktigt skilja mellan att kritisera midjemåttet hos en politiker och att skoja om Anders Borgs hästsvans. Har man inte bättre verklighetsanknytning så förstår jag att man blir Moderat!

Inga kommentarer: