söndag 23 september 2012

Smått och Gott på Högerfronten

Ingen har väl missat Högeralliansens stora generositet mot Sveriges pensionärer, som ska få sin skatt sänkt med 50 kronor i månaden. Ett beslut som troligtvis slutligen kommer att rädda Kd:s Göran Hägglunds plats i Himmelriket när han en gång står inför Porten. Kanske kan man komplettera det hela med att det förslås att avgiften för sjukhusvård ska ökas med 20 kronor per dag. Och för att ytterligare komplettera det hela så ska ju Företagsskatten sänkas med sammanlagt 16 miljarder (16.000.000.000) kronor. Företagsskatten är den skatt som företag som går med vinst betalar på vinsten. Den ligger i dag lite över genomsnittet inom EU och ska nu sänkas till en bra bit under genomsnittet. En fjärdedel av dessa pengar, dvs ungefär 4 miljarder kronor skänks till de 10 (tio) mest lönsamma företagen i Sverige. Det är ungefär samma summa som sänkningen av skatten för pensionärer kostar. Men fortfarande betalar en pensionär cirka 700 kronor mer i skatt än vad en som jobbat och tjänat lika mycket skulle betalt. Och en som är sjuk betalar ännu mer i skatt...

Ropen skalla - bilköer åt alla
I Uppsala vill inte Centerpartisten Johan Örjes, som är ordförande i länets kollektivtrafiknämnd, spika ett mål om att fördubbla kollektivtrafiken till 2030. Motivet är att en så kraftig ökning skulle minska bilåkandet... Bakom den underfundiga kullerbyttan ligger en oro för att detta skulle skada landsbygden. Jag tror att den gode Johan har missförstått en hel del. Syftet med att öka kollektivresandet är att minska bilåkandet där detta inte är nödvändigt. Jag tvivlar på att Farbror Gunnar som bor avlägset i sin lilla stuga i Roslagen slutar köra bil för att det blir bättre förbindelser mellan Uppsala och Stockholm. Tänk om Johan Örjes.

Sedan ser jag att folkpartiets Snackemoster Jan Björklund fått Sverige uteslutet ur den europeiska utvärderingsorganisationen ENQA, som utvärderar högskoleutbildningarna i Europa. Det utvärderingssystem som man från Jan Björklunds Utbildningsdepartement bestämt ska användas för att utvärdera resultaten från Högskolorna har så stora brister, tycker ENQA, att man beslutat att utesluta Sverige från systemet. Och Jan Björklund har nu två år på sig att rätta till bristerna. Det måste vara något fel på den svenska Högskolan när man inte ens kan skapa ett utvärderingssystem som håller Europeisk standard?

Jag såg Centerns Ungdomsförbunds ordförande Hanna Wagenius i TV:n försöka försvara sin åsikt om att man skulle slopa reglerna om handikappanpassning vid byggen av t.ex. studentlägenheter. Så'na där handikappade dom ställer ju bara krav på att dom ska komma till överallt. Och det kostar ju pengar. Det skulle bli billigare om den som sitter i rullstol kunde lära sig att hålla sig borta. Hur kan man komma på en så korkad tanke som att en rullstolsbunden skulle behöva en studentlägenhet, eller ens plugga tillsammans med en mer normal student och vilja besöka honom eller henne? Det gick inte så där fasligt bra för Hanna heller att argumentera!

Slutligen noterar jag att vår Centerpartistiske Energiminister Anna-Karin Hatt ska satsa på solceller. 210 miljoner kronor anslås under perioden 2013-2016, vilket är ett snitt på 52,5 miljoner om året. Sedan kan man ju säga att 2012 var anslaget 60 miljoner kronor och under perioden 2009-2100 var anslaget 74 miljoner kronor per år. Så vad Anna-Karin i sin debattartikel berättar är att Högeralliansen ska skära ner bidragen till solceller. Och det kan man ju i och för sig förstå. Det får ju inte anslås för mycket pengar till energiproduktion som kan konkurrera med kärnkraften.

1 kommentar:

Johan Örjes sa...

Nu är det så att vi i från alliansen i Uppsala läns landsting gör historiskt stora satsningar på kollektivtrafik. Under nästa år ökar vi budgeten med över 30 procent.

En del i detta handlar just om pendlingen Uppsala-Stockholm, när SL:s pendeltåg kommer att gå hela vägen från Uppsala.

Vi har också mycket ambitösa mål för kollektivtrafikens utveckling och ska fördubbla resandet till 2020. Det långsiktiga målet är en fördubbling av kollektivtrafikens andel.

Anledningen till att vi inte satte ett årtal på när andelen skulle vara fördubblad är för att det idag inte finns någon realistisk beskrivning av hur det ska gå till.