söndag 23 september 2012

Om att tjäna slantar

Jag hade ju senast i går lite synpunkter på hur vissa tjänar en rejäl slant och andra tjänar en mindre väl tilltagen slant. Och den där skillnaden beror inte riktigt alltid på skillnader i arbetsinsats. I varje fall inte som motiverar den skillnad det handlar om. Av en liten notis i tidningen ser jag att jag i mina funderingar i går om Sven Otto Littorins inkomst från Region Skåne egentligen var rätt så orättvis. Det han tjänade var verkligen inte så mycket att hänga i julgranen. Kommer ni ihåg Victor Muller? Det var han som tyckte han skulle rädda Saab, men som väl snarare satte den sista spiken i kistan. Hur som helst ser jag att han fått bakläxa från Skatteverket. Dom tyckte inte riktigt att hans modell att fakturera sin lön som styrelseordförande i Saab som "konsultarvode" och sedan få detta utbetalt till ett bolag i Nederländska Antillerna var helt enligt skattereglerna. Victors tanke med det upplägget var att slippa skatta för pengarna i Sverige. Han tyckte väl att det var roligare att skatta på Bonaire eller något sådant. För då slipper han väl att skatta alls. Hur som helst har Skatteverket tyckt att det hela mest var ett upplägg för att slippa skatten och gett honom bakläxa. Och nu upptaxeras han med 8 miljoner kronor. Han tyckte nämligen att 425.000 kronor i månaden var ett lämpligt styrelsearvode! Med tanke på hur det gick så är det i varje fall en nolla för mycket.

Olof Palme
Jag har på kvällen varit och tittat på dokumentären om Olof Palme. En förvånansvärt bra gjord film som koncentrerade sig på att ge en intressant bild av människan Olof Palme. En skildring som lyckades riktigt bra utan att varken bli en hyllningsfilm eller bli sentimental. Kanske hade man önskat att man gett mer utrymme åt de riktigt fula och elaka kampanjerna mot Olof Palme. Och låtit de ansvariga fått stå till svars... Fast dom hade väl antagligen inte velat uttala sig? Gå och se filmen om den största politiker vi haft!

Och så ser jag att konflikten om de överbetalda hockeyproffsen i NHL fortsätter. Dom kommer ju inte överens om lönerna i USA och Kanada så just nu är spelarna lockoutade. Och då vill dom ju jobba lite extra och spela hemma i Sverige istället. Egentligen skiter jag i den pengacirkus som elitidrotten handlar om. Men jag tycker inte att dom ska komma hem och slänga ut unga lovande juniorer i omklädningsrummet medan dom är hemma och plockar in lite extra pengar så att dom har råd med konflikten lite längre. Jag tycker dom ska koncentrera sig på att komma överens med sina arbetsgivare istället för att slänga ut lovande juniorer i omklädningsrummet.

För övrigt får jag be om ursäkt för att dagens blogg lagts ut sent och kanske är lite kort. Jag fick oplanerat jobba extra hela natten och hade annat att tänka på.

Inga kommentarer: