onsdag 3 februari 2016

Hänsynslösa rökare och lurendrejare

» Sätt åt dom

Fimpa - NU
Jag hörde på TV-nyheterna att Italien är på gång med att skärpa reglerna för rökare. Bland annat blir det förbjudet att röka i bilar där det vistas barn eller gravida. Ett förbud som redan tidigare införts i andra länder, t.ex. i England. Sedan lång tid är det redan förbjudet att röka inomhus i offentliga miljöer t.ex. Ett annat mycket vettigt förbud som införs är att slänga fimpar på marken. Fast egentligen är väl detta redan förbjudet i Sverige. Nedskräpning är ju förbjudet - väl? Men det finns inga typer av medborgare som är så totalt hänsynslösa som just rökare. Att slänga en fimp på marken är helt enkelt ett helt naturligt beteende för en rökare. En allt för stor andel av rökare verkar tro att fimpen, den försvinner bara om man släpper den på marken. Men så är det ju inte. Ta en titt på platser där rökare står och väntar. Busshållplats, järnvägsperrong osv. Dom svämmar över av fimpar. För som rökare är det ju bara att släppa fimpen på marken när man rökt färdigt. Uppenbart är att tobaksröken också påverkar hjärnkapaciteten. Man kan helt enkelt inte tänka klart i tobaksdimmorna. Det är dags att på allvar göra klart för dessa hänsynslösa förpestare att dom har ett ansvar för att inte sprida sin skit över andra. Förbjud rökning i alla offentliga miljöer! Gör det kriminellt att slänga fimpen på marken! Eller, bara sluta röka!

» Bedragare del 265

Ibland är dom nästan komiska i sina försök att lura av oss våra slantar. Vill man försöka lura av svenskar sina slantar så tycker jag dock att man ska börja med att se till att mejlet kan skriva å, ä och ö. Det blir liksom mest komiskt när man får gissa sig till vad det där frågetecknet ska stå för. Hur som helst, så skriver dom på det här viset när dom försöker inbilla mig att jag är så dum så att jag betalar samma räkning från Telia två gånger:

Faktura

Telia <nooreply@telia.crm-ts.com>

Telia
Hej.

?tkomst till ditt konto ?r begr?nsat till f?ljande n?sta

Vi m?rkte att du har betalat din faktura tv? g?nger

Din fil nr?:(1580_12)!

F?r att bekr?fta din ?terbetalning

Klicka h?r

?TeliaSonera Sverige AB

Troligtvis skrattar dom som inte är Telia-kunder ännu mer än mig. Sedan skulle jag också gärna vilja veta vad "åtkomst till ditt konto är begränsat till följande nästa" egentligen innebär. Det är väl ett exempel på någon Google-översättning. Men jag kan inte riktigt komma fram till vad det egentligen skulle varit. Spännande är att länken leder till något som heter http://superfreshstores.com. Skulle det vara något dotterbolag till Telia möjligen? Hur som helst så tycker jag att vi slänger skiten i papperskorgen med ett skratt på läpparna.

Inga kommentarer: