
» Dagens citat
- "Problemet är väl vad vi gör med den stora tjänstemannakår som gjort karriär inom systemet. Den som fått makten lämnar ogärna ifrån sig den."
Citatet kommer från en Gunilla Ryd, som skrivit en rapport tillsammans med Kerstin Eldh om det som kallas "New Public Management". Kommentaren handlar om vad som ska ske med de som jobbar med dumheterna i dag om vi slänger systemet där det hör hemma - i papperskorgen. - "Tanken var att verksamheterna skulle bli bättre, billigare och effektivare. Det blev snarare tvärtom" skriver Gunilla och Kerstin vidare. New Public Management infördes på många håll inom främst offentlig verksamhet under 1980-talet, inspirerat av Ronald Reagans och Margaret Thatchers syn på offentlig verksamhet. - " Forskarna har sedan länge visat att systemet inte fungerar. Nya kostnader har tillkommit, för exempelvis inhyrning av konsulter och en allt större stab av tjänstemän" är ett annat citat ur utredningen. Elaka tungor hävdar att man lägger ner mer tid på att se till att statistiken blir rätt än på att verkligen utföra det man ska göra. Sedan krävs det en uppsjö administration för att bearbeta all statistik. De flesta är nog eniga om att det bästa man kan göra är att slänga skiten i papperskorgen.
Fast så läser jag ett debattinlägg i Svenska Dagbladet om den svenska skolan där två beppar på uppdrag av Näringslivets propagandainstitut SNS tycker att det istället behövs mer New Public Management under rubriken: - "Vettlöst att lärare betygsätter egna elever". Dom inleder sin debattartikel med: - "Skolan behöver mer New Public Management, inte mindre". För att ni bättre ska förstå hur dom, på uppdrag av Svenskt Näringsliv, kommer fram till denna remarkabla slutsats kanske meningen: - "De åtgärder vi tänker på ryms under beteckningen New Public Management (NPM). Detta är ett brett och otydligt begrepp, men brukar avse att den offentliga sektorn anammar lösningar från det privata näringslivet – bland annat resultatmätning, ansvarsutkrävande, konkurrens och traditionella managementmetoder." För oss som inte är lika entusiastiska kan man säga att NPM innebär att man lägger ner mer resurser på att konkurrensutsätta och statistikföra än på att göra ett bra jobb. Men det finns kanske en del som kan tycka att det vore bra för skolan att anställa speciella betygsättare vid sidan om lärarna som helt neutralt sätter ett betyg. Frågan är vad man då betygsätter? Det som går att mäta men inte det som en lärare ser som känner eleven? I korthet, siffror är viktigare än ord!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar