torsdag 3 november 2016

Tankar en helt vanlig torsdag

» Den enda sanna glädjen...

Alla media med självaktning har sin egen väljarundersökning. Fördelen med detta är att nästan alla alltid kan hitta något trevligt varje månad i någon undersökning. För det kan skilja en hel del vad olika undersökningar kommer fram till. Beroende på allt från att dom ju görs på olika sätt till att det statistiska underlaget skiljer sig åt. Trots att det alltså bara är ett par dagar sedan som jag tyckte till lite om SR:s sammanvägning så tänkte jag faktiskt i dag fortsätta med att tycka till om den undersökning som Demoskop gör för Expressen. Den innehåller ju en del positiva siffror. Sedan kan jag ju hoppa över att skriva om undersökningar som bara innehåller tråkigheter. Dom två största förändringarna i Demoskops undersökning är att Vänsterpartiet går upp 2,1 procentenheter till 8,4%. Samtidigt som Kristdemokraterna tappar 1,1 procentenheter och nu är nere i 2,5%. Vänsterpartiet är alltså mer än tre gånger så stora som Kristdemokraterna. Jonas Sjöstedt ligger på fjärde plats och är alltså större än Centern, större än Liberalerna och större än Miljöpartiet. Samtidigt som Ebba Busch Thor är på väg ut ur Riksdagen. Visst kan man känna glädje? Jag får fira dessa siffror på något sätt!

Vänsterpartiet
För övrigt kan vi notera att det Rödgröna blocket i undersökningen ökar till 40,9% (+1,7) medan det Borgerliga blocket minskar till 38,8% (-0,7). Expressens K-G Bergström konstaterar att det hela först och främst är ett stort misslyckande för Anna ”Stockholmare är smartare än lantisar” Kinberg Batra. Det är vid den här tiden mellan valen som oppositionen verkligen ska ha ett övertag om man ska ha en chans att behålla övertaget till valet. Ren populism lönar sig inte i längden, vilket Anna Kinberg Batra och de andra i det borgerliga blocket borde funderar lite mer på. En som verkligen borde fundera över sin politiska framtid är Kd:s Ebba Busch Thor. Vad har hennes högergir inneburit för Kristdemokraterna? Inget positivt i varje fall. Så kanske ska jag hoppas på att Ebba Busch Thor sitter kvar ett tag till tills partiet är utplånat? Jag vet att det är en elak tanke, men som bloggare har man rätt att ta sig vissa friheter.

Däremot kanske jag ska passa på att ge en eloge till fd M-ledaren Fredrik Reinfeldt. Jag läser att han i sin nya bok ”Nya livet - Om att leva till 100, arbeta till 75, börja om vid 50 och komma i gång vid 25” fortsätter att ha modet och moralen att stå fast vid att Sverige har råd att ta emot flyktingar, att Sverige bör ta sitt ansvar och ta emot flyktingar och att Sverige faktiskt i längden dessutom tjänar på invandringen. Du ska ha en eloge för att du har kraften att stå fast vid dessa åsikter Fredrik Reinfeldt! För övrigt har jag inte så stort förtroende för den förre moderatledaren. Men, han har modet att stå fast vid sin åsikt och sin ideologi utan populistiska svängningar som sin efterträdare.

För övrigt gäller det gamla talesättet:
DEN ENDA SANNA GLÄDJEN ÄR SKADEGLÄDJEN!

» Bedragare del 307

Tänk att jag har fått ett Fax. Det känns spännande. Det är dessutom en fantastisk service som dessa NetFax Service står för. Tänk att helt oombedda ha som service att ta emot Fax till mig och att veta att det är just till mig faxet skickats. För att inte tala om att den som skickat faxet hade kännedom om att NetFax Service har sådan service till mig. Så här skriver hur som helst Jeff Daniel Silva:

Fax
Fax transmission: F-2561494799-1541430286-201611100743-0430.zip

NetFax Service emailsend@jeffdanielsilva.com

1 bilaga F-256149479~.zip

Please find attached to this email a facsimile transmission we have just received on your behalf

(Do not reply to this email as any reply will not be read by a real person)

Det riktigt kliar i fingrarna att klicka på .zip-filen som är bilaga i mejlet. Undrar vad det står i faxet? - "Känn dig lurad"? "Ha ha ha, vilken idiot du är"? "Kaboom, krasch"? Jag undrar om det börjar ryka ur skärmen eller ur själva datorlådan. Eller det är musen som blir glödhet? Eller också kanske jag inte märker något alls förrän datorn helt plötsligt blir seg som gammal sirap samtidigt som alla pengar försvinner från mina bankkonton? Nä, jag tror att jag föredrar ett mindre tråkigt Svenssonliv utan allt för spännande händelser. Jag låter bli att klicka på bilagan! Släng skiten!

Inga kommentarer: