torsdag 3 april 2014

Om vårt klassamhälle

Högerns valstrategi - bidragssamhällets bevarande: Det står allt mer klart att Högerallianspartiernas strategi för att kunna vinna valet är att kämpa för Bidragssamhällets bevarande. Och då handlar det alltså om bidrag till företag och personer som redan har det väl förspänt. Till exempel satsas det just nu stora summor både från högerpartiernas sida (med Centerpartiet i ledningen - dom har mest pengar) och från Näringslivet för att behålla subventionerna av krog- och restaurangbranschen. Det handlar om att med näbbar och klor arbeta för att bevara den sänkta arbetsgivaravgiften för ungdomar och den sänkta restaurangmomsen. Två reformer som kostar många miljarder som hamnar direkt i branschföreträdarnas fickor men som skapat väldigt få nya jobb. Så har t.ex. McDonalds sedan de sänkta arbetsgivaravgifterna infördes fått totalt 1 miljard i bidrag från skattebetalarna. Detta har gett 500 nya jobb sammanlagt. I miljarden ingår inte den sänkta restaurangmomsen. Tacka tusan för att branschen vill behålla subventionerna. Men faktum är att alla miljarderna kunde användas mycket mer effektivt än att göda McDonalds ägare. AVSKAFFA BIDRAGSSAMHÄLLET!

En hyllning till jakten på sjuka: Sajten Alliansfritt Sverige påminner om en ledare i Svenska Dagbladet för några dagar sedan som fick mig att tåras i ögonen av stolthet när jag ursprungligen läste den. Stolthet över att få bo i ett land som så föredömligt tar hand om våra sjuka. Mästerverket är skrivet av Helena Rivière som presenteras som "fri skribent". Men hon är ursprungligen Moderat riksdagsledamot. I princip går hela alstret ut på att allt är underbart, sjuka får all den hjälp och stöd dom behöver och slipper leva på bidrag. Inte ett ljud om problem med sjuka som utförsäkras och hänvisas till Arbetsförmedlingen och Socialtjänsten. Men i den Moderata fantasivärlden är det nog så underbart. Tyvärr var jag tydligen så tårfylld när jag ursprungligen läste alstret att jag då glömde att kommentera det hela här på Sven Tycker. Tack för påminnelsen!

På tal om Försäkringskassan: Som jag skrev redan i går så känner jag i dag en skam över vad det blivit av den Försäkringskassa som jag ägnat mer än 30 år åt. Myndigheten, för det har blivit en myndighet och inte den serviceinstitution som det en gång var, trampar i klaveret för ofta. Jag blev ytterligare påmind om detta förfall i dag när jag var och handlade och en gammal "försäkrad" kom fram och undrade över en sak. Han hade för några år sedan fått en arbetsskada godkänd och ombetts att skicka in en del kompletteringar. Det sista han hörde var ett automatsvar som sade att handläggaren var på semester. Sedan dess har han inget hört - och det var två år sedan! Men man är väl fullt upptagen med att dra in sjukpengar och hantera diverse skandaler. I dagens Aftonbladet skriver Eva Franchell under rubriken "Om cancersjuka betett sig så illa" om några av de senaste chefsskandalerna som jag skrev om delvis i går. Läs och fundera!

Inga kommentarer: