fredag 4 april 2014

Ett jubileum

En stolt skauning: I dag fyller Sven Tycker 17 år! Det allra första trevande inlägget på det som skulle utvecklas till att i dag vara Sveriges äldsta dagliga blogg lades ut på Internet den 4 april 1997. På den tiden fanns inte begreppet blogg. Något som ibland kallades för "Dagbok på nätet" fanns däremot, och det var väl detta som var lite av en inspiration för mig. Min huvudtanke med skrivandet var dock egentligen att lära mig att koda en webbsida. Jag sysslade med kortvågslyssning, DX-ing på den här tiden. Och hade som tanke att lägga ut information om detta på Internet. Och ville alltså lära mig "html-knackande". Och fortfarande i dag skrivs huvudbloggen på domänen "swl.nu" helt manuellt i en texteditor. Allt för att behålla den nostalgiska layouten på sidan, och för att det faktiskt är roligast så. Och tyvärr verkar inte mycket ha förändrats i vårt samhälle sedan dess. Så här skrev jag nämligen den 4 april 1997:

Jag är en stolt skåning. Men ibland blir man mindre stolt och vill helst glömma sitt ursprung. Ett sådant tillfälle är i dagarna när ett antal skånska töntpolitiker träffats för att skapa en gemensam plattform inför kommande Skåneval. Det är Skånepartister, Centrumdemokrater, Framstegspartister och andra lustigkurrar som träffats. Gemensam nämnare är fri sprit och invandrarfientlighet. Som sagt, ibland skäms man för att vara skåning. Fast det är bara ibland, oftast är jag stolt skauning.

En av de inblandade då, som är från Åstorp precis som jag, sitter i dag i Riksdagen som representant för Sverigedemokraterna. Jag är fortfarande en stolt skauning - men det finns tillfällen när jag skäms öronen av mig!

Fredrik Reinfeldt och resten av Högern har lyckats: Det har tagit ett antal år, men nu har man lyckats från Moderaterna. Enligt Social progress index, SPI, har Sverige nämligen nu tappat sin topposition i Välståndsligan i världen. Det är ett index som inte bara mäter pengar utan även sådant som livsmiljö, utbildning, säkerhet, boende, hälsa, mänskliga rättigheter och tillgång till information. Från att ha legat överst i världen har vi nu trillat ner till sjätte plats. Över oss hittar vi nu Nya Zeeland, Schweiz, Island, Nederländerna och Norge. Alla de fem Nordiska länderna ligger med på tio-i-topp. Vi lever ett privilegierat liv här hos oss. Så egentligen ska vi inte klaga, om vi inte visste att det hade kunnat varit ännu bättre med andra beslut. Hur privilegierade vi är blev jag uppmärksammad på i går på jobbet när jag satt och pratade med en kille från Afghanistan som inte får stanna i Sverige utan ska utvisas. Hans oro handlade egentligen inte så mycket om hans egen situation utan om hans familj. Hans föräldrar och syster lever i ett flyktingläger i Pakistan och har som främsta bekymmer att skaffa mat för dagen. Och hans 11 månaders son som finns i Sverige men som inte förstår varför pappa helt plötsligt försvann. Hans oro handlade mindre om vad som händer honom med självmordsbombare och andra terrorattacker i Afghanistan när han nu tvingas tillbaka dit. Och så sitter vi och gnäller över att snuset har blivit så dyrt...

Försäkringskassans dåliga samvete: Uppenbarligen har Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson insett att Kassan gjort bort sig. Så här sade han i går i samband med att man invigde nya fina lokaler i Stockholm: - "Vad roligt att se er här allihopa. Jag tänkte börja lite grann med elefanten i rummet, det är lika bra att prata om den. Vi har haft ett par riktigt jobbiga dagar, kanske till och med en vecka, det går inte att komma ifrån. Det här beror på allvarliga fel som centrala befattningshavare har gjort hos oss. Man ska komma ihåg att det är det som är grunden för skriverierna - det är inte mycket att orda om." Nä, flera höga chefer inom Fk har trampat rejält i klaveret. Och viljan att städa upp och hålla rent bland de höga posterna har inte motsvarat viljan att städa upp och hålla rent bland fotfolket. Hur ser rekryteringen ut till topposterna? Ska inte alla behandlas lika?

Inga kommentarer: