lördag 15 februari 2014

Glufs-Glufs

Girigheten
Girigheten skördar nya triumfer: Under en lång tid har jag haft mycket allvarliga funderingar på att byta bank i protest mot den vidriga girighet som i dag präglar våra fyra svenska storbanker. Ett byte är inte så lätt eftersom jag ju samtidigt är bekväm av mig och vill behålla en välfungerande Internetbank, kort, lån, sparande osv. Men ett av mina alternativ har varit att byta till vår lokala Sparbank. Alltså var dagens besked där en storaffär offentliggörs som innebär att tre skånska Sparbanker går ihop till en, i en affär där även Swedbank är inblandade genom att köpa en av de tre bankerna och bara låta en del av dess kontor ingå i den nya Sparbanken Skåne medan andra helt enkelt inlemmas i Swedbank - däribland kontoret i Åstorp. Där Swedbank nu återigen blir ensamma Herre på täppan. Alltså kan DET alternativet för bankbyte avfärdas. Glufs-Glufs glufsar i sig!

Dagens citat: Ibland blir man lite undrande när man läser eller hör människor uttala sig. Aftonbladet har ju som tradition att på sin sista-sida låta 5 personer uttala sig under rubriken "Vi 5". Dagens fråga var - "Tycker du att det är viktigt att rösta i EU-valet?" Och låt mig direkt deklarera att jag i och för sig tycker att man ska utnyttja sin rösträtt eftersom EU ju tyvärr har alldeles för stor makt. Att rösta är att göra sin insats för att utse representanter som kanske vill begränsa denna makt, och i varje fall utnyttja makten i rätt riktning. Men jag respekterar även den som i protest mot denna stora makt vill bojkotta valet. Även om jag tycker att det är en meningslös bojkott som inte får någon som helst effekt. Jag kan också respektera om man tycker att det är meningslöst att rösta eftersom min röst är värd så lite. Men om alla resonerade på samma sätt skulle ju bara ett litet antal röster få totalt inflytande. Men en av de fem i Aftonbladet begriper jag inte alls resonemanget hos: - "Nej, jag tycker inte att vi ska rösta över vilka människor som ska bestämma över andra människor. Det är inte demokrati." Nähä! Vad är då demokrati? Att vi INTE röstar över vilka människor som ska bestämma? Vi kan ju alltid diskutera hur mycket våra politiker ska bestämma och hur mycket som man ska låta bli att lägga sig i. Men det finns faktiskt frågor som MÅSTE bestämmas av "Makten". Vilken sida av vägen ska vi köra på? Skatter på något vis måste vi ha! Och det är väl inte demokrati att liknande beslut fattas av människor som INTE utsetts i val! Gå och rösta i EU-valet och se till att Makten flyttas mer till kritiska röster till vänster!

Public Service och opartiskheten: Diskussionen som uppkommit efter att programledaren Soran Ismail fått "tjänstledigt" från Sveriges Radio under valrörelsen aktualiserar åter frågan om Public Service och opartiskheten. Soran får ju ta ledigt sedan han klart deklarerat att han hatar Sverigedemokraterna. Och det kan ju inte tolereras - eller? Och en del kommentatorer kan ju inte låta bli att som vanligt beskylla Public Service för att vara vänstervridet. Men frågan är vad Public Service egentligen är. Genom att utelämna frågor från debatt, genom att koncentrera nyhetsrapporteringen till det traditionella osv så tar man också ställning. Att INTE berätta om klassamhället är också att ta ställning. Aftonbladet berättar om en grupp Public Service-journalister som gått direkt till partipolitiken. Och ingen ska försöka inbilla mig att dom i sitt arbete på SVT och SR lyckats undvika att färgas av sina åsikter. Per Gudmundsson på SVT är nu ledarskribent på Moderata Svenska Dagbladet och sitter i styrelsen för Svenska Högerpressens Förening. Radioreportern Edvard Unsgaard gick till Moderaterna och jobbar nu för Utvisningsminister Tobias Billström. SVT:s Siewert Öholm blev Kristdemokratisk politiker. SVT:s Lars Adaktusson blev också Kristdemokratisk politiker. Kom inte och kalla Public Service för vänstervridet!

Inga kommentarer: