måndag 24 februari 2014

Jag skäms

Jimmie Åkesson
Årets klavertramp: I går intervjuades tydligen SD:s Jimmie Åkesson i SVT. Något som jag tyvärr missade eftersom jag jobbade. Men jag läser om ett antal klavertramp. Det grövsta och mest förvånande är kanske att SVT lyckades sätta partibeteckningen (s) och inte (sd) på Jimmie Åkesson! Något som väl alla till vänster om Moderaterna måste ha skämts öronen av sig för. Att Jimmie Åkesson skulle trampa i klaveren och ljuga var väl däremot inte lika förvånande. Tidningen ETC har pratat med Jimmies gamla lärare och skolkamrater. Och Jimmies påstående om en massa invandrare som präglat honom i ungdomen är en direkt lögn eftersom det i stort sett inte fanns några invandrare i Sölvesborg på den tiden. Lärare och skolkamrater berättar att det snarare var de skinnskallegäng som Jimmie var kopplad till som man var rädda för än obefintliga invandrargäng. I Aftonbladet skriver Patrik Lundberg, som också växte upp i Sölvesborg nästan samtidigt, om Jimmie Åkessons brist på sanning. Jimmie inledde sitt politiska intresse med att gå med i Moderaterna innan han gick vidare längre åt höger till Sverigedemokraterna. Ett parti där man då fortfarande gjorde Hitlerhälsningar på mötena. Fast Jimmie Åkesson förnekar naturligtvis allt. Stackarn!

Jag skäms: Mitt intresse för idrott är inte allt för stort. Och jag tycker faktiskt att det är skönt att OS är slut. Och om jag ska vara riktigt uppriktig så tycker jag nog det var bra att SVT förlorade rättigheterna. Nu blev det plats till annat än OS i SVT:s kanaler! Men lite smått har jag glatts åt alla de medaljer som kämpande blågula idrottshjältar plockat på sig. Därför att det tragiskt att den svenska insatsen avslutas med rejäla klavertramp som gör att jag skäms som svensk. De svenska reaktionerna på hockeyproffset Nicklas Bäckströms rejäla övertramp att åka fast för dopning, är direkt skamliga. Det här rör sig om ett välbetalt (överbetald...) hockeyproffs som verkligen borde veta vad som gäller. Och han har dessutom runt omkring sig personer som ska känna till de regler som gäller. Men så fort en svensk åker fast för dopning så översköljs vi av undanflykter, bortförklaringar och attacker på reglerna och ansvariga för provtagningen. När andra länders idrottare åker fast så är det bara rätt, men när svenska idrottare åker fast så är det ett övergrepp mot Sverige och den svenska idrottaren. Jag skäms över de svenska reaktionerna! Nicklas Bäckström vet vad som gäller, och de neutrala experter som uttalat sig vägrar tro att det räcker med den enstaka tablett som Nicklas hävdar att han tagit. Han måste ha tagit en rejäl näve... Sluta att komma med bortförklaringar och ilskna kommentarer. Ta konsekvenserna för slarv, eller medvetet fusk. Skäms!

Inga kommentarer: