måndag 28 maj 2012

Om skräp

Timbro är Näringslivets, kapitalets och högerns egen lilla megafon. Och sådant gör ju naturligtvis att slutsatserna som dras när Timbro kommit fram till en slutsats ofta kan vara helt uppåt skogen. Men jag tänker inte formulera några väl valda elakheter utan låter Expressen stå för dessa ord. "Timbro är beredd att släppa ifrån sig precis vilket skräp som helst, som passar dess ideologiska syften" skriver Expressen i dag under rubriken Pinsamma Timbro. Detta apropå en rapport som Timbro presenterat om avsaknaden av diskriminering inom den svenska arbetsmarknaden. I korthet kan man säga att Timbro är ännu duktigare än Sven Tycker när det gäller att vara selektiv vid valet av information att sprida vidare.

Och när vi då är inne på media så ser jag om en undersökning som visar att läsarna är mer nöjda med Svenska Dagbladet än med Dagens Nyheter. Och dom är mer nöjda med Aftonbladet än med Expressen. Dom är också mer nöjda med morgontidningarna än med kvällspressen. Och mitt emellan ligger Metro. Det handlar alltså om stockholmarnas förtroende för tidningar. Antagligen firar dom på Schipstedt medan Bonniers gråter.

Sven Tycker idrottar själv
Ett av min autistiske sons nöjen är att titta lite på sport på TV. Fotboll, simning eller friidrott är spännande. Så då kan det vara bra med några sportkanaler på TV:n trots att jag själv är ganska ointresserad av sport. Men ibland undrar man vad schemaläggarna sysslar med. I utbudet finns tre kanaler med ordet "sport" i. Eurosport och Eurosport 2 visar BÅDA tennis nu på eftermiddagen när Kimmy kom med fjärrkontrollerna och villa ha igång TV:n. Tror dom verkligen att vi är så intresserade av tennis? Kan dom i varje fall inte variera? Vad den tredje "sportkanalen" sysslar med kan jag ännu mindre begripa. TV Sport visade en brittisk polisserie. Hur f-n kan TV4 kalla sin kanal för TV4 Sport och så fyller man sändningstiden med trams som inte har ett dugg med sport att göra? Är dom blåsta i dom övre regionerna på TV4?

Jag glömde förresten att visa min stora glädje när jag såg att den s.k. konstnären Lars Wilks dömts för miljöbrott sedan han fällt träd i naturreservatet på Kullaberg för att fortsätta bygga på sitt s.k. konstverk Nimis. Ett konstverk som han tidigare uppgett bara byggts med drivved. Nu var det en av de poliser som ständigt skyddar honom från "terrorister" som blivit så trött på honom att han anmälde hans åverkan i naturreservatet. Lars Wilks är en pajas!

Vad händer om du blandar idrott med spelindustrin och garnerar med en massa pengar? Fiffel och båg. Ännu en skandal med uppgjorda fotbollsmatcher i Italien har nu avslöjats, och bakom ligger mer eller mindre rumsrena spelbolag - och diverse pengakåta spelare och ledare. Italien är tyvärr en korrumperat land.

Slutligen noterar jag med viss tillfredsställelse att även Jan Björklund tillhör de ministrar som är på väg att prickas av KU. Det handlar om fiaskot med lärarlegitimationerna.

Inga kommentarer: