fredag 11 maj 2012

Om FAS 3 och järnridån

I onsdags kommenterade jag en ledare i Expressen som handlade om problemen för anställda inom offentlig verksamhet som får skulden för politiska beslut som dom tvingas verkställa. I dag har jag läst en artikel i arbetsmiljötidningen Du & Jobbet som under rubriken "Regelvärk" berättar om hur personalen känner för att fatta beslut som dom kanske inte tycker är rätt. Men där lagen säger något annat. Och jag hittar där ett citat från en Arbetsförmedlare som jag tycker säger en hel del, om både detta och annat: - "Under alla mina fyrtio år som arbetsförmedlare är nog Fas 3-reglerna outstanding. När man hamnar där slås järnridån ner. Jag har inte träffat en enda förmedlare som inte håller med mig." Det var hans åsikt om Högeralliansens arbetsmarknadspolitik!

Pengar
Jag ser att Solnas f.d. stadsdirektör Sune Reinhold nu av Solna Tingsrätt dömts för att ha tagit emot 375.000 kronor i mutor i samband med bygget av Nationalarenan i Solna. Intressant är att de som betalade ut pengarna frias! Det går inte att bevisa deras skuld. I korthet, det går att bevisa att pengarna betalades in, men det går inte att bevisa att pengarna betalades ut? Visst är det lustigt. Hur som helst är det många suckar av lättnad på Sveriges kommuner som skapar en liten jordbävning i vårt avlånga land. När nu PEAB och dess egna Erik Paulsson frias så behöver man inte oroa sig i kommunerna. PEAB är nämligen många kommuners goda samarbetspartner, men om PEAB:s Erik Paulsson hade dömts för mutbrott så hade dom tvingats avbryta alla "goda" affärer.

Och så ser jag att Anders Behring Breivik i Oslo fått en ny sko. Mitt under rättegången blev Hayder Mustafa Qasim så arg att hon tog av sig sin ena sko och försökte kasta på terroristen och massmördaren Breivik. En av de många som sköts ihjäl på Utöya var hans lillebror Karar Mustafa Qasim. Jag tycker att en rättegång är en mycket allvarlig och seriös tillställning. Och att kasta skor på en misstänkt brottsling är INTE något som jag sympatiserar med. Jag kan dock ha en viss förståelse för den ilska någon känner mot någon som med berått mod mördat en anhörig. Men man kastar INTE skor i rättssalar. Fast kanske ska vi vara tacksamma för att det var en sko som flög genom luften och inte en kniv eller en bomb?

Dagens citat måste annars vara detta: - "Okej TV4-Gruppen... Det är nu bevisat! Ni är fullständigt vidriga och äckliga kapitalistsvin!" Detta intelligenta och sanna yttrande var inte sagt av någon representant för Vänsterpartiet, utan det känns mycket kymigt att erkänna att det kan komma en så stor sanning från en reklamare. Det är Pumas nordiska marknadschef Rutger Hagstad som blev arg på Twitter när han upptäckte att TV4 flyttat Europa League-finalen till TV4 Sport, vilket innebar att mycket färre tittare såg Pumas reklampelare Falcao sparka boll.

Slutligen ser jag att Göran Persson bestämt sig för att betala tillbaka ett antal tusenlappar han fått i statsrådspension. När han vid årsskiftet ändrade sin inkomst från 1,4 miljoner till 1,2 miljoner så började plötsligt statsrådspensionen att betalas ut med drygt 1800 kronor i månaden. Han har nu höjt inkomsten igen till 1,4 miljoner och betalat tillbaka vad han fått. Det finns en hel del som borde följa det exemplet. Aktuell just nu är "partikamraten" Pär Nuder. Men det finns fler. Statsrådspensionen (och motsvarande för Riksdagsmän) är en A-kassa för politiker. Och borde ha regler som är mer lika reglerna för A-kassan. Men girighet är en mänsklig egenskap. Den finns på många håll, inte bara bland politiker.

Inga kommentarer: