lördag 18 maj 2024

Tack mamma

» Du slapp dagens skandaler.

Idag är det exakt två år sedan min mamma lämnade jordelivet. Hon hann bli 102 år gammal. Hon följde med i samhällsdebatten in i det sista. Och hon hann under nästan hela sitt liv med att vara engagerad i den lokala politiken genom ordförandeskap i olika nämnder och deltagande i kommunstyrelsens arbete. Ett politiskt intresse som hon ärvt av sin pappa, min morfar, som var fackligt engagerad. Jag har själv ärvt det politiska intresset från min mamma.

Det glädjer mig att hon slapp uppleva den Brunblå sörja som idag styr vår hemkommun Åstorp, Region Skåne och vårt land. Hon skulle haft svårt att förstå hur de Sverigedemokratiska hemliga trollkontona överhuvudtaget hade kunnat introduceras. Hur ett politiskt parti kan komma på tanken att använda falska konton för att sprida skit, påhopp och lögner om politiska motståndare och mot hela folkgrupper?

Hennes engagemang för demokratin, för jämställdheten och för ett samhälle som inkluderar alla och tar hand om alla efter behov var vägledande för hennes liv. Jag minns hur hon under Metoo-debatten berättade hårresande historier om vad hon utsatts för. Allt detta har präglat mig och min syn på samhället.

Tack mamma!

Tack mamma

♥ ♥ ♥ ♥ ♥
SD = Svensk Desinformation
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: