torsdag 12 januari 2023

Sven Tycker hade fel

» Jag tar tillbaka.

Den 18 december, dvs för snart 4 veckor sedan, konstaterade jag att en majoritet av de svenska regionala länstrafikbolagen skulle höja sina taxor. 11 av 21 länstrafikbolag höjer taxorna med i genomsnitt 5%. Jag gladde mig då åt att Skånetrafiken i varje fall INTE höjde sina taxor. Däremot gjorde Skånetrafiken i samband med tidtabellsskiftet i december en hel del neddragningar i länets busstrafik. Linjer lades ner, hållplatser slopades och man drog in turer på flera linjer. För oss här i Åstorp försvann halvtimmestrafiken under en del av dagen på linje 520 som går Åstorp - Hyllinge - Väla - Helsingborg. Samma gällde den Expressbuss, linje 10, Helsingborg - Örkelljunga som passerar ute på E4 och har motorvägshållplatser i Hyllinge och Åstorp. Den tredje busslinjen som betjänar Åstorp, linje 514 Åstorp - Ängelholm är redan så usel att den försämring som kunde genomförts hade inneburit en nedläggning.

Jag blir förbannad
Hur som helst, så hade jag fel! Det visade sig att den information jag baserade mitt tyckande på var inte aktuell. Med två dagar kvar till sammanträdet i dagarna med kollektivtrafiknämnden i Skåne lade ledningen fram förslaget om att höja taxorna från den 1 februari med cirka 10%. Jag gissar att kollektivtrafiknämndens ordförande, moderaten Carina Zachau, inte tycker att försämrade tidtabeller räcker för att minska resandet utan man får också skrämma bort resenärerna genom att höja kostnaden för att åka med den skånska kollektivtrafiken. Vi kan alltså förvänta oss lite bättre plats på tågen och bussarna i framtiden.

Jag får passa på att bunkra upp med några biljetter på mitt resekort. En 30-dagarsbiljett för hela Skåne går upp från 1.199 till 1.309 kronor. Genom att köpa på sig ett antal biljetter att ladda på kortet kan man ju tjäna några hundralappar (110 kronor per biljett man köper). Det kan löna sig! Sedan får man aktivera biljetten allt eftersom så fort någon i familjen har behov av att resa.

Skånetrafiken skryter

Jag måste säja att de styrande i riket och i regionen gör vad man kan för att föra över resande från kollektivtrafik till den egna bilen. Och man är framgångsrika! Precis vad som kan förväntas av en höger som sitter i knät på Sverigedemokraterna.

Samtidigt läser jag i Dagens ETC hur vår styrande Brunblå sörja vill fortsätta att i princip subventionera det privata lyxflyget. Man är befriade från flygskatt, man är befriade från att betala bränsleskatter på sitt flygbränsle (ingen energiskatt, ingen koldioxidskatt och ingen moms). Man behöver inte betala något för sina utsläpp. Överhuvudtaget är detta en liten grupp privilegierade lyxflygare som slipper betala för sig. Privatflygets resenärer släpper ut 5-14 gånger så mycket utsläpp som om dom beblandat sig med vanligt folk och rest reguljärt flyg. Utsläppen är cirka 50 gånger mer per person än om dom tagit tåget. Men som sagt, vår styrande Brunblå sörja vill fortsätta att subventionera deras ansvarslösa flygande.

Läs:
Saftiga prisökningar i Skånetrafiken – många biljetter blir nio-tio procent dyrare. - Helsingborgs Dagblad
Nu skenar priserna i kollektivtrafiken – nya regionstyret inleder 2023 med 10 % dyrare biljetter. - Vänsterpartiet Skåne
Inget stöd i riksdagen för skatt på privatjet. - Dagens ETC

Inga kommentarer: