fredag 20 januari 2023

Moderaterna och Civil olydnad

» Moderaterna = Dubbelmoral.

Jag har tidigare haft mina tyckerier om Moderaternas dubbelmoral när det gäller vad vi kan kalla Civil olydnad. Det handlar om rätten att strunta i de lagar man tycker är fel. Har man rätt att vägra lyda en lag om man tycker att den är fel? När det var aktuellt med miljöaktivister som störde t.ex. vägtrafik eller flyg var Moderaterna ytterst upprörda och krävda skärpta straff för Civil olydnad. Men när det moderata kommunalrådet i Staffanstorps kommun Christian Sonesson i kommunstyrelsen i Staffanstorp tillsammans med Sverigedemokraterna drev igenom ett beslut om att kommunen skulle vägra ta emot en familj som kom till Sverige som kvotflyktingar och som Migrationsverket tilldelade Staffanstorps kommun så var ju detta också en form av Civil olydnad. Moderaten Christian Sonesson vägrade helt enkelt att följa lagen eftersom han ansåg att lagen var fel.

Jag har skrivit upprepade brev både till Moderaterna på riksplan och till Moderaterna i Skåne (där för övrigt Christians bror Carl Johan Sonesson är högsta hönset) och frågat hur partiet ställer sig till Civil olydnad, och rätten för politiker att strunta i lagar om man tycker dom är fel. Jag kan påpeka att jag aldrig fått några svar, trots upprepade påminnelser.

En akut utrotningshotad ål
Nu har vi fått nästa exempel. PM Nilsson, som nyligen blev statsminister Ulf Kristerssons nya statssekreterare, visar sig ha ljugit i samband med att han åkt fast för tjuvfiske. PM Nilsson var tidigare politisk redaktör på det svenska Näringslivets husorgan Dagens Industri där han bland annat hårt drivit tesen att Moderaterna skulle släppa in Sverigedemokraterna i värmen. Tidigare var han medlem av ledarredaktionen på Expressen. Han har ansetts tillhöra den s.k. "bombhögern" och den moderata högerfalangen. Nu har han alltså upphöjts till vår Brunblå regerings statsministers statssekreterare.

Han har flera gånger drivit opinion om att det är fel att stoppa ålfisket. Att ålen är akut utrotningshotad har ingen betydelse. Att stoppa ålfisket är fel. Han har i sin debatt spridit direkt felaktiga uppgifter om läget för ålen. Han tycker alltså att förbudet mot ålfiske är fel. Alltså har han valt att strunta i lagen och fiskat ål trots detta.

- "Enligt Havs- och Vattenmyndighetens mätningar finns det tecken på att ålbeståndet glädjande nog växer till sig i svenska vatten."

Det hävdade han, vilket är en direkt lögn. Men uppenbarligen anser vår moderata statsministers statssekreterare att man har rätt att ta sig rätten att strunta i en lag man tycker är fel. Dvs Civil olydnad. Jag för min del tycker att det är dags för Moderaterna att verkligen berätta vad man tycker om Civil olydnad och rätten att välja att strunta i lagar man tycker är fel. Att ha brottslingar som statssekreterare tycker jag säger allt om den Brunblå sörjan!

PM Nilsson förnekade först brott vid flera förhör. Men har till sist fallit till föga och erkänt. Han ska nu betala 39.000 i dagsböter efter dom i januari. Men med lönen som en statssekreterare har så är det nog inga problem. För övrigt har PM Nilsson bett om ursäkt - för det merarbete han förorsakat för Havs- och vattenmyndigheten och Polisen. Han har inte bett om ursäkt för sitt brott!

Jag får väl skriva en ny påminnelse till Moderaterna och på nytt be om partiets syn på Civil olydnad och rätten att strunta i de lagar man tycker är fel.

Jag kan berätta att jag själv varit med och fiskat ål. Som barn med min morfar i Hargshamn i Roslagen. Jag kan fortfarande se framför mig den slingrande ålen som ska nackas på huggkubben. I dag finns det nog ingen ål alls i Roslagen!

Dagens Sverigedumokrat

Ja, egentligen borde rubriken ha varit Dagens f.d. Sverigedemokrat! Dagens utmärkelse går till Stefan Olsson, som tidigare var SD:s ledande politiker i Landskrona och SD:s kommunalråd i stan. Men han har nu valt att lämna Sverigedemokraterna.

- "Jag har försökt förändra partiet inifrån. Partiet har dubbla måttstockar – man silar mygg och sväljer elefanter."

Stefan Olsson har sedan 2014 varit SD:s kommunalråd i Landskrona. Men kommer i fortsättningen att vara kommunalrådet Stefan Olsson (-). Han kommer att fortsätta i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, men istället för (SD) så kommer det att stå (-) efter hans namn.

Så kan det gå!

Läs:
PM Nilsson skrev felaktigt om ålbeståndets tillväxt. - Dagens Nyheter
Makthavaren är okej – han är min kompis, sa granskaren. - Dagens Nyheter
Ålexpert om PM Nilssons tjuvfiske: Ses som nån slags lingonbrottslighet. - Aktuell hållbarhet
Ålafiskaren som tror sig stå över lagen. - Landets Fria Tidning
Stefan Olsson talar ut: därför lämnar han SD. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: