onsdag 17 mars 2021

Bloggare

» Prostituerade bloggare = Influencer.

Jag har skrivit min blogg Sven Tycker i snart 24 år. Det första inlägget, den 4 april 1997, handlade om att jag var en stolt skåning. Men att jag skämdes över invandringsfientligheten osv hos en del skånska "Töntpolitiker", som jag kallade dom. Då var det inte Sverigedemokraterna, då var det partier som Skånepartiet, Framstegspartiet osv. Det kan kanske påpekas att mannen bakom Framstegspartiet idag återfinns i Sverigedemokraterna... Jag har tagit avstånd från dessa mörka tankar sedan jag började.

När jag började fanns i princip inte begreppet Blogg. Jag hade inspirerats av något som någon kallade "Dagbok på nätet". Egentligen handlade det om att jag ville lära mig html-kodning. Jag sysslade med DX-ing, kortvågslyssning. Att alltså lyssna på radiostationer från hela världen, företrädesvis på kortvåg. Att jaga nya stationer som var allt svårare att hitta och lyssna på. Att jaga så många olika länder som möjligt. Men också att lyssna på utländska radiostationer för att hålla sig informerad. Brittiska BBC:s nyhetsförmedling var då, och är fortfarande, en pärla i informationsdjungeln. Jag skrev för riksförbundet i vår medlemstidning och ville lägga ut den här informationen också på Internet. Det var så det började. Sven Tycker började som övning i html-kodning.

Sven Tycker, färdiga åsikter - helt gratis

Redan då skaffade jag mig en egen domän, swl.nu. Alltså ShortWaveListening. Här har Sven Tycker hela tiden funnits som en underavdelning. I dag i stort sett den enda avdelningen. Men, jag har också utnyttjat olika bloggsajter. Dom har kommit och gått. Allt jag skrivit finns fortfarande samlat på domänen swl.nu. Men i dag finns texterna även på Blogger och Wordpress. Det har funnits på andra håll också men dessa har lagts ner och försvunnit i cyberrymden. Min ursprungliga tanke med att lägga ut texten på flera ställen var att jag skulle ha lite olika material på de olika ställena. Men dit har jag aldrig kommit. Antagligen har jag varit för lat. Nu är det för sent!

Någon stor läsarsuccé har väl Sven Tycker inte blivit. Jag skriver nog främst för min egen skull. Det är en god vana att skriva av sig sin aggression, sin ilska, sin upprördhet, sin missbelåtenhet eller möjligen min egen tillfredsställelse. Jag är naturligtvis glad för alla som läser. Har jag tur så kanske den som läser också tar sig en extra funderare över vad jag skriver. Inte bara avfärdar mig som någon dum vänsterfjant. Men talande är kanske att mitt mest lästa blogginlägg fortfarande har rubriken "Carola naken". Min besvikelse över hur många snuskhumrar det finns i landet är stor. Bakgrunden till det här är att en gång för många år sedan skrev jag dels om Carola Häggkvist och dels samma dag skrev jag meningen "den nakna sanningen". Efter en tid kunde jag se att jag fick gott om besökare som sökt efter nakenbilder på Carola Häggkvist. Vilket fick mig till att skriva ett blogginlägg om detta fenomen som fick rubriken "Carola naken". Men jämna mellanrum dyker detta inlägg fortfarande upp som det mest lästa. Är Sverige befolkat av snuskhumrar?

Hur som helst, det jag egentligen skulle skriva om idag är det fenomen som jag kallar "Prostituerade bloggare", som först kallades "Influencer" men man använder nog idag mer det försvenskade "Influerare". "Bloggare" som får betalt i pengar eller tjänster för att skriva snällt om någons produkter. I dagarna har jag sett att Konsumentverket granskat hur ärliga dessa Influerare är med att ange att det dom skriver är reklam. Det är fortfarande mycket dåligt utmärkt. I alldeles för stor utsträckning skriver dessa, som jag kallar "prostituerade bloggare", texter som gör sken av att det handlar om deras personliga tips medan det i själva verket är något som dom får betalt för att skriva.

- "Myndigheten räknar med att de 50 influerare som ingått i undersökningen frivilligt rättar eventuella brister."

Haha! F-n tro't!

Jag har också kontaktats av entreprenörer som velat knyta upp mig mot att jag fick betalt. Något som jag tackat nej tack till. Jag har alltså inte ens funderat över om de som kontaktat mig varit rena bedragare eller seriösa. Dom kan dra dit pepparn växer. Ingen ska styra över vad jag skriver. Och det jag skriver får inte misstänkas ha någon baktanke - annat än mina egna åsikter och böjelser!

Läs:
Influerare brister i att märka reklam. - Helsingborgs Dagblad
Influerare brister i att märka reklam. - Svenska Dagbladet
Sven Tycker. - På egen domän swl.nu
Sven Tycker. - På Wordpress
Sven Tycker. - Blogger
Blogg. - Wikipedia

1 kommentar:

Sven Tycker sa...

Konsumentverkets upplysningar. https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2021/brister-nar-influencers-gor-reklam/