torsdag 18 mars 2021

NFT?

» Det är nå't fel på världen.

Jag läser en artikel i Svenska Dagbladets Näringslivsbilaga som jag inte riktigt begriper mig på. Jag har läst den flera gånger men har svårt för att ta in det i min begränsade hjärna. Men om jag förstått det rätt så handlar det om spekulationsaffärer i digital konst. I den tryckta tidningen har artikeln fått rubriken: - Miljoner för något som är gratis - helt logiskt. I webbupplagan är istället rubriken: - 600 miljoner för något som är gratis.

Men om jag förstått det hela rätt så har tydligen någon hos en auktionsfirma bjudit motsvarande 600 miljoner kronor för 5.000 gratis Instagrambilder. Om jag förstod det rätt så har någon tönt som kallar sig Beeple skapat en .jpg fil av 5.000 gratisbilder från Instagram. Metakovan kallar sig köparen som hade 600 miljoner kronor över för att spekulera med i något jag inte riktigt begriper. Men att hen har för mycket pengar står klart.

Jag begriper ingenting
Det hela kallas tydligen NFT. Vilket betyder "Non-fungible token". Björn Jeffery som skrivit artikeln beskriver det som "ett slags digitalt ägarcertifikat". Min Google translate översätter "fungible" till svampbar. Token är ju tecken/symbol och Non är inte. Så en "icke-svampbar symbol"? Blev ni klokare? Inte jag i varje fall!

Det finns i artikeln en del andra exempel. Jack Dorseys första tweet har ett bud på 2,5 miljoner dollar. Jack Dorsey är alltså en av männen bakom Twitter. Elon Musk (Tesla...) har släppt en sång om NFT som en NFT!

Jag begriper alltså inte det här riktigt. Jag är uppenbarligen alldeles för gammal för att förstå mig på det här. MEN, en sak begriper jag. Det finns alldeles för många som har på tok för mycket pengar så dom vet inte riktigt vad dom ska göra med pengarna. Dom har så mycket pengar att dom kan "leka" med 100-tals miljoner bara för att det är kul.

Det är dags att minska klyftorna. I Sverige och i hela världen. Dessa multirika som har så mycket pengar att summorna är ofattbara för oss andra. Som har så mycket pengar att dom inte vet vad dom ska göra med dom. Som har så mycket pengar att dom används till helt meningslösa spekulationer och lek.

HÖJ SKATTERNA FÖR DE SUPERRIKA - I HELA VÄRLDEN!

Av var och en efter förmåga - Åt var och en efter behov

Läs:
600 miljoner för något som är gratis. - Björn Jeffery i Svenska Dagbladet Adam har sålt NFT-konst för flera hundra tusen. - Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: