tisdag 27 juni 2017

Börja tala klarspråk

» Ibland blir det komiskt

Enligt en utredning som Stockholms Handelskammare publicerathotas sju svenska flygplatser av nedläggning och 25.000 jobb hotas runt om i Sverige om vi tvingar flyget att betala skatter precis som andra färdmedel. Den här "flygplatsdöden", som Stockholms Handelskammare skriver, handlar alltså om ett led i lobbyarbetet för att stoppa det förslag till flygskatt som planeras. Stockholms Handelskammare är, för de som inte visste, en sorts lobbyorganisation som finansieras av Svenskt Näringsliv med uppdrag att företräda det privata näringslivet.

Flygutsläpp
Det handlar alltså om att införa en skatt på flygresor på 80 kronor för en enkelbiljett inom Europa. Sedan upp till 430 kronor för längre resor till andra sidan av jordklotet. I dag är flyget befriat från att betala skatt på flygbränsle, i motsats till alla andra bränslen. Tänk på det när du tankar bilen, att flyget betalar ingen skatt på sitt flygbränsle. Det ska kanske sägas att de flesta svenskar tycker faktiskt att det trots allt är rimligt att även flyget betalar för sig. De undersökningar som gjorts visar att skatten har stöd från en majoritet av svenskarna.

En av de flygplatserna som hotas, enligt Stockholms Handelskammare alltså, är flygplatsen i Kristianstad. Eftersom denna var den för mig närmaste av de hotade, så har jag forskat lite i flygplatsens förutsättningar. Förra året hade flygplatsen ca 30.000 passagerare, vilket blir lite drygt 80 resande om dagen. Detta är en bråkdel av antalet resande från järnvägsstationen här hemma i Åstorp. Ett antal flygpassagerare som dessutom är sjunkande. Året innan var det ca 35.000 passagerare och året innan det knappt 40.000 resande. Flygplatsen ägs främst av Kristianstads kommun (med mindre ägarposter för några av grannkommunerna). Kristianstads kommun lämnar ett kommunalt bidrag till flygplatsbolaget på 10 miljoner kronor om året. Mycket förenklat så är alltså varje passagerare som flyger till eller från Everöds flygplats en bidragstagare med närmare 350 kronor för varje enkla flygresa man företar. Jag misstänker att en majoritet av resenärerna tillhör den politiska gruppering som ständigt vill sätta stopp för bidragssamhället och sänka skatter. Eller vad tror ni? I princip handlar flygtrafiken på Kristianstad Österlen Airport (som det så vackert heter officiellt) om en eller ett par flygningar till och från Stockholm om dagen. Om nu flyget tvingas betala skatt som alla andra måste göra så skulle varje enkelresa inom EU kosta ytterligare 80 kronor i flygskatt. Dvs prisökningen skulle bli mindre än en fjärdedel av vad Kristianstads kommun redan subventionerar resan med. Tillåt mig att skratta! Kristianstad Österlen Airport är redan i dag hotad eftersom nästan ingen vill flyga därifrån. Det är helt enkelt för nära till Sturup eller Kastrup eller att ta tåget till Stockholm så att kundunderlaget inte räcker till för att driva en flygplats. 80 kronor mer i biljettpris har ingen större betydelse (de billigaste biljetterna ligger i dag på ca 800 kronor och sedan upp till över 2.000 kronor för en enkelresa). Om Kristianstad Österlen Airport hotas av nedläggning så beror det inte på att även flygresenärer får skatta för resan utan det handlar om att flygplatsen helt enkelt inte behövs. Det finns inget som talar för att situationen är märkbart annorlunda för de andra "hotade" flygplatserna. Verkligheten är nämligen den att utan kommunala subventioner skulle en stor del av Sverige flygplatser få stängas på direkten. Svenskt inrikesflyg är bidragsberoende!

Flygutsläpp

Inför en flygskatt! Det är inte rimligt att det färdmedel som ur miljösynpunkt är det överlägset sämsta, samtidigt skattemässigt är gynnat genom att slippa skatt på flygbränsle.

1 kommentar:

Sven Tycker sa...

Från Stockholms Handelskammare har följande kommentar kommit:

Hej!

Tack för att du uppmärksammar vår rapport.

Du får gärna göra en faktaändring vad gäller Stockholms Handelskammare. Vi är sedan 1902 en självständig organisation där enskilda företag är medlemmar.

I sak finns det mycket att säga om du skriver. I stort hänvisar jag till rapporten förstås. Men till exempel är det inte tillåtet att lägga skatt på flygbränsle (internationella regler och EU-regler).

Det är inte bara 160 kr plus moms i skatt för en inrikesresa som blir problemet. Om en ort har två bolag som flyger till Stockholm och ett av dem drar in sin linje får du gissningsvis betala skatten och ett högre biljettpris när det bara finns en aktör. Så frågan om skattens effekter är mycket mer dynamisk än vad debatten ofta ger sken av.

Få flygplatser i Sverige är lönsamma. Har man tur bor man nära en statlig flygplats som så att säga subventioneras av Swedavia, ett statligt bolag. Rikspolitikerna flyttar problemet de skapar till lokala och regionala politiker. Bekvämt för minoriteten i riksdagen förstås.

Med vänlig hälsning

Fredrik Sand
Stockholms Handelskammare