onsdag 1 november 2017

En helt ny oförstörd månad

» I varje fall delvis glädjande

Siffernörden har fått nya siffror att frossa i. I Metro läser jag om en undersökning som Studentkortet gjort bland sina "medlemmar". Drygt 11.000 studenter har svarat på vilket parti dom har sina sympatier hos. Resultatet är faktiskt ganska spännande. Allra störst är "Vet ej-partiet" som får nästan 27% av rösterna. Något som ju egentligen är positivt att så många trots allt inte bara svarar något vad som helst. Att Moderaterna är störst med nästan 17% av de studerandes sympatier förvånar mig inte alls. Om jag ska vara uppriktig trodde jag att siffran var högre. Fast det förklaras kanske av att ju 27% som inte vet är en egen grupp i resultatet. Socialdemokraterna kommer tvåa med nästan 15%. På tredje plats hittar vi Centerpartiet med dryga 11% och med Vänsterpartiet på fjärde plats inte långt efter med nästan 10%.

De nya Liberalerna?
Sedan kommer vi till småpartierna. Miljöpartiet ligger bäst till med nästan 6% och Feministiskt Initiativ med nästan 5%. Sedan kommer vi till det riktigt roliga. Tre av dagens Riksdagspartier ligger så illa till bland våra studenter att dom skulle inte ens ha kommit in i Riksdagen om det bara varit studenternas röster som räknades. Jag undrar hur "skoltalibanen" Jan Björklund känner för Liberalernas totalfiasko med under 4% av stödet bland de studerande. Den liberala skolpolitiken går inte riktigt fram hos de som studerar! Jag ska villigt medge att jag hade svårt för att hålla inne ett gapskratt när jag satt i lunchrummet på jobbet och bläddrade i Metro och läste det hela. Ännu mer glädjande är stödet för Sverigedumokraterna som bland studenterna ligger på bara drygt 3%. Eller man ska kanske tala om brist på stöd? Mitt förtroende för Sveriges studenter har faktiskt ökat en hel del. Uppenbart är också att våra studenter inte har imponerats av Batong-Ebba och hennes högervridning av Kristdemokraterna, som får mindre än 2%. Några promille mer än vad övriga partier får. Vilka det nu är?

Ni måste medge att förtroendet för våra studenter har ökat en hel del efter de här siffrorna. Jag kan sova gott när jag tänker på det dåliga förtroendet för skoltalibanerna i Liberalerna eller rasisterna i Sverigedumokraterna. Det bådar gott för framtiden. Sedan ska vi naturligtvis ha i åtanke är det här inte handlar om något statistiskt underlag. Siffrorna är alltså inte allt för relevanta. Men man kan väl få ha roligt åt dom trots detta.

Inga kommentarer: