onsdag 19 juli 2017

Ölets dag

» Från idrottens förgyllda värld

- "Detta är något som norrmännen har hittat på. Detta är den norska moralen, jag blev så förbannad och sur när jag såg rubriken om Vueltaen. Inte ens svenskarna kan göra en sådan sak, och är det några som är idioter så är det svenskarna. De har inte ens ett cykellopp".

Modern cykel för Brian Holm
Visst blir man nyfiken när man läser ett sådant här citat? Är det någon som kan gissa vad det handlar om? Att det presenteras under en idrottsrubrik och hänvisar till cykellopp kan vara en ledtråd. Jag ska lindra er nyfikenhet. Citatet är från den danska cykelchefen Brian Holms reaktion sedan det gjorts offentligt att det inte längre skulle förekomma lättklädda flickor på prispodiet i samband med prisutdelningen i det spanska cykelloppet Vuelta a España. Visst kan vi ha förståelse för stackars Brians reaktion. Det är ju just för alla de lättklädda kalaspinglorna på podiet som cyklisterna har så bråttom i loppet och att all publik kommer. Den gode Brian menar att "podiedamerna" precis som champagnen är en del av cykelkulturen. Själv trodde jag att inte ens danskar kunde vara så inskränkta och sådana urtidsmonster. Jag trodde att dom likt dinosaurier var utdöda. Men, så sticker en så'n här urtidsödla upp och påminner oss om att dom finns fortfarande. Jag förutsätter att den gode Brian nästa gång själv dyker upp endast iklädd ett par tajta svarta tangatrosor i latex. Själv hoppas jag slippa se eländet samtidigt som jag funderar på om man kanske borde spränga Öresundsbron.

Om nu Sverige inte har några cykellopp av tillräcklig dignitet för Brian Holms smak så har vi i varje fall tennisturneringar. Fast det är kanske på det området en minskad betydelse trots allt. Delvis kanske beroende på att återväxten bland svenska tennisspelare är dålig. Hur som helst är det tydligen dags för Swedish Open i tennismetropolen Båstad. Om det beror på problem med att locka till sig stjärnorna eller inte, men jag läser att den gamla tennisprofilen Ilie Nastase är välkommen till Båstad trots att t.ex. både Wimbledon och Franska mästerskapen har portat Nasty Nastase efter att han visat fruktansvärt uselt omdöme genom upprepade sexistiska och rasistiska kommentarer. Uppenbarligen är Ilie Nastase ännu en av dessa övervintrande urtidsödlor som missat att världen utvecklats.

En annan sport där vi svenskar klår danskarna rejält är skidåkning. Jag väljer därför att återvända till den skånska överklassmetropolen Båstad. Vad Båstad har med skidåkning att göra mitt i sommaren undrar ni kanske? Och det tycker jag är en fullt motiverad undran. Det är många som undrar detta. Men, uppenbarligen är det så att ska man skapa jippon så gäller det att hitta på iögonfallande saker. I Båstad har man mitt i centrum och mitt i sommaren anlagt en slalombana! Ingemar Stenmarks främsta invändning inför jippot verkar vara att det hela mest liknar ett vanligt skidspår och inte någon sorts utförsåkningsspår. Uppenbarligen är det så att Båstad och Hallandsåsen inte riktigt räcker till. Något annat som många undrar över är hur det räcker till, är vattentillgången för att skapa det här skidspåret. Till många förmögna Båstadsbor förskräckelse är det där inskränkningar i vattenanvändningen. Det är helt enkelt stopp för vattenspridarna på gräsmattorna. Kan kännas lite udda att då använda det vatten som finns i området till ett konstfruset skidspår. Arrangören förklarar att man transporterat vattnet dit från en privat brunn. Själv tycker jag att all den energin kunde använts till något vettigare än att locka Ingemar Stenmark till att staka sig fram i skidspåret.

Inga kommentarer: