lördag 6 maj 2017

Från Helsingborg till Jersey

» Rör på er!

Jag har i dag sprungit Springtime-loppet i Helsingborg. 10 km runt Helsingborg. Med största sannolikhet ett av landets vackraste lopp. Jag har sprungit alla de 37 lopp som arrangerats och är nöjd med tiden på 58:59. Fullt acceptabelt för en gubbe som fyller 65 år om några månader.

Med anledning av detta hade jag planerat att i dag skriva om behovet av att vi rör på oss mer. Vi behöver inte nödvändigtvis jogga och springa lopp. Det viktiga är att vi skaffar oss motion på ett naturligt sätt. Jag hade till och med skrivit färdigt rubriken. Men, jag vill nog helst ligga på soffan ett tag i kväll, så det får bli en kortare blogg med annat ämne i dag. Jag återkommer till motionen!

Jag såg en liten notis i Dagens Industri som berättar att vårdbolaget Attendo (kända för lite skandaler både här och där) nu presenterat sitt kvartalsbokslut. Attendo gjorde på tre månader ett överskott på 279 miljoner kronor (50 miljoner bättre än förväntat). Detta på en nettoomsättning på 2661 miljoner. För varje hundring som Attendo omsätter av våra skattepengar är alltså en dryg tia ren vinst. På ett år är det en dryg tusenlapp i vinst på varenda svensk, från spädbarn till 100-åriga pensionärer. Helt oberoende av om dom är "kund" hos Attendo eller inte. Attendos huvudägare är ett Riskkapitalbolag som om man följer rötterna till slut hamnar i skatteparadiset Jersey.

Inga kommentarer: