fredag 29 mars 2024

Järnvägens problem

» Ett exempel på avregleringens effekter.

Jag läste en debattartikel i Dagens Nyheter om problemet med järnvägens underhåll och kapacitet. Den är skriven av två herrar som uppenbarligen förstår en hel del. Detta i motsats till de politiker som idag fattar besluten och infrastrukturen i allmänhet och järnvägen i synnerhet. Och för den delen även de politiker som fattat besluten under en lång följd av år!

En slingrande järnväg
De aktuella herrarna heter Evert Andersson och Gunnar Hallert. Den förste är professor emeritus järnvägsteknik på KTH och den andre är fd regional chef för underhåll och trafikledning på Banverket och tidigare vd för Citypendeln. Dom båda pekar på den vansinniga avreglering och upphandling som präglar den svenska järnvägen.

En gång i tiden var det SJ (på de flesta spåren) som körde tågen. Dom hade också ansvar för att sköta spåren och signalerna. Och dom hade ansvar för att bestämma över tågen. Det var alltså av egenintresse som man såg till att sköta spår och signaler så att det fungerade. Var det problem var det dom själva som drabbades. Alltså såg man till att underhålla det hela.

Sedan kom avregleringens tidevarv, upphandlingens tidevarv! Idag sköts underhållet av ett antal olika bolag som fått lämna anbud på olika sträckor. I princip billigaste anbud vinner. Har man för stora ambitioner när det gäller hög kvalitet så är det någon annan som vinner upphandlingen. Dom kan ju lämna ett lägre anbud. Elaka tungor säger att det i princip är mer lönsamt att reparera fel än att underhålla så att det inte blir fel.

Trafiken är sedan också uppdelad på mängder av olika bolag. SJ delades upp i ett bolag för persontrafik (SJ) och ett för godstrafik (Green Cargo). Till detta blev det fritt fram för andra. Länstrafiken gör upphandlingar, varje region för sig. Ibland fungerar det inte, det lämnade anbudet var för lågt, så någon annan får ta över. Det har helt enkelt blivit rena kalabaliken ibland.

Sammanslagningen av Banverket, som en gång skötte spåren, och Vägverket, som skötte vägarna, är ett annat bekymmer. De samordningsvinster som man trodde skulle komma har uteblivit. Istället har det blivit allmän röra. Man kan nästan säga att järnvägstrafiken fungerar bättre i de länder som varit mer försiktiga med upphandling och avreglering.

Gör om!

Läs:
Järnvägens problem är så många fler än bara dålig räls. - Dagens Nyheter debatt
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Mutor.

Jag gissar att ni inte missat en av dagens stora avslöjande. Ett antal EU-parlamentariker har avslöjats med att ha tagit emot mutor för att sprida ryssvänlig propaganda. Som av en händelse så verkar det vara politiker från den högerextrema skaran! Vi har fått ännu ett bevis för den populistiska högerns ryssvänlighet.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: