onsdag 6 mars 2024

Bekämpa och avveckla välfärdsstaten

» Ulf Kristersson.

Jag börjar med några citat från vår statsminister Ulf Kristersson som sittande i Jimmie Åkessons knä påstår sig styra vårt land i vad jag kallar en Brunblå sörja. Allt enligt den s.k. Tidöbibeln.

- "Det är regeringen och samarbetspartierna som kommer lägga fram den budget som också kommer se till att vi inte säger upp människor i den svenska sjukvården."

- "Har aldrig lovat att stoppa vårdvarsel."

- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Vi har fått en statsminister som ljuger som en häst travar. Det är nog så att det mest sanningsenliga är det äldsta citat från 1990. Jag upprepar än en gång Ulf Kristersson valspråk: - "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Läs:
Statsministern: Människor inom sjukvården ska inte behöva sägas upp. - TV4
Ulf Kristersson: Har aldrig lovat att stoppa vårdvarsel. - Dagens Medicin
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Samma tankar på lokal nivå.

Dessa Ulf Kristerssons idéer om vår välfärdsstat sipprar ner även på lokal nivå. Åstorps grannkommun Bjuv (som liksom Åstorp styrs av en Brunblå sörja dominerad av SD och M) ska nu spara in 20 tjänster inom omsorgen. En verksamhet som redan går på knäna ska ytterligare försämras. Allt från chefer till skyddsombud är oroliga över konsekvenserna.

Här i Åstorps kommun har samma styrande Brunblå sörja nu beslutat att säga upp en avtal om rätt till heltid som norm som beslutades skulle gälla i kommunen på kommunfullmäktige för 7 år sedan. Ett hyllat beslut som man tydligen nu beslutat sig för att säga upp.

Man kan inte annat än bli förbannad
Visst känner man sig trygg att leva med denna Brunblå sörja! För säkerhetsskull så tar vi Ulf Kristersson gamla löfte en gång till:

- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Läs:
Miljoner ska sparas – 20 tjänster försvinner i vården. - Helsingborgs Dagblad
Så blev Åstorp kommun bäst på erbjuda heltidsjobb. - Arbetet
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Visst älskar vi teknik.

Hur många av er märkte att Meta (Facebook, Instagram, Messenger osv) hade rejäla problem igår? Som jag förstått det hela så gick det under en dryg timme inte att logga in på sitt konto - i hela världen. Jag märkte det själv eftersom jag under en träff jag hade med den lokala fotoklubben skulle kontrollera en uppgift på Facebook på min mobil. Men det gick inte att logga in! Hemkommen loggade jag in på en stationär dator och fick då besked om att det gjorts två försök att logga in men att man stoppat detta!

Jag gjorde då ett nytt försök att logga in via min telefon och fick då uppgift om att jag måste godkänna inloggningen på min iPad (jag har aktiverat tvåfaktorsinloggning). Alltså gick jag till min iPad för att logga in där och godkänna inloggningen på mobiltelefonen. Men fick till svar att jag måste godkänna inloggningen på min mobiltelefon! Som alltså krävde att jag godkände inloggningen på min iPad, som alltså krävde att jag godkände inloggningen på min mobiltelefon som alltså krävde.....

Visst kan vi inte annat än älska vårt digitala liv? Men det är djäkligt sårbart. Det digitala hotet är mycket större än det militära hotet!

Läs:
Experten om it-problemen hos Meta: Ett enormt avbrott. - Dagens Nyheter
Totalstrul för Meta – tjänsterna låg nere över hela världen. - Resumé
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: