tisdag 5 mars 2024

Ett återkommande ämne

» Järnvägsinvesteringar.

Sverige har under en lång följd av år varit dålig på att investera i järnvägsinfrastrukturen. Alla regeringar har varit rädda för att spendera pengar i infrastrukturen och underhållet av de spår vi har. Det stående målet för alla regeringar har varit privatisering och bilism. Trafiken har släppts lös till alla möjliga och omöjliga utförare. Det hör inte till ovanligheterna att det går så dåligt att någon annan får ta över trafiken. Underhållet av spår osv är utauktionerat till lägstbjudande på olika sträckor.

Det är trots allt inte den svenska järnvägen
Slutresultatet? Ett eftersatt underhåll och rekordstora förseningar. Förseningar som både beror på att underhållet har varit otillräckligt och på att kapaciteten inte räcker till. Det är kort sagt överfullt på dåligt underhållna järnvägar.

Vad gör då vår nya regering när dom tillträder? Jo, dom slopar planerade investeringar, dom skjuter på planerade investeringar och drar ner på anslaget för underhåll! Visst är det precis vad som borde göras? Om man inte vill ha järnvägstrafik alltså!

Förseningarna under förra året var rekordstora. Även om vi inte ska överdriva problemet. De flesta tåg är faktiskt i princip i tid. Vilken man inte kan tro när man ibland läser debatten. På SVT plockade man fram statistik så att man kunde se på varje station för sig. Mitt eget Åstorp visade att tåget i snitt var 2 minuter sent. Vi har Pågatåg på två olika linjer. Dels Skånebanan mellan Helsingborg - Hässleholm/Kristianstad och dels Söderåsbanan mellan Åstorp - Malmö. Som max avgår det 5 tåg i timmen i tre olika riktningar. Det är inte ofta tåget är försenat, dvs så försenat så att jag ens tänker på att det är sent.

Ett annat problem är att det ofta är SJ som får skulden. Även om det inte ens är ett SJ-tåg. Vissa verkar visst till och med tro att det är SJ som sköter spåren. Det tåg som var allra mest försenat enligt statistik som redovisades vid ett tidigare tillfälle var Snälltåget mellan Stockholm - Malmö. Snälltåget är ett privat bolag och har inget med SJ att göra.

Men, som sagt. Det finns mycket som måste göras. Det handlar om förbättrat underhåll. Och, det handlar om investeringar i nya spår. Då kan vi inte ha en regering som gör precis tvärtom! Sverige ligger i en europeisk jämförelse mycket lågt när det gäller järnvägsinvesteringar. Det finns dock en positiv faktor. NATO ställer krav på investeringar i infrastrukturen. Och om inte något annat kan få dessa snåljåpar att handla så kan nog krav från NATO göra det. För NATO står över allt annat!

Byt ut dom om dom inte gör en tvärvändning!

Läs:
Så lite ny järnväg bygger Sverige jämfört med resten av Europa. - Dagens Nyheter
När är vi på väg? - SVT
Tågstoppet på Malmbanan kan bryta mot Natos krav på Sverige. - SVT
Sydostlänken skulle öka hela regionens utveckling. - Dagens Samhälle
♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Inga kommentarer: