torsdag 30 oktober 2014

Palestina äntligen

Arbeta för fred - erkänn Palestina
» Jag är stolt Margot Wallström: I dag kom beslutet, Sverige erkänner Palestina precis som man tidigare gjort med Israel. Genom det erkännande som Margot Wallström i dag offentliggör så gör Sverige klart att det måste göras allvar av en fredsöverenskommelse mellan de båda staterna Israel och Palestina. En överenskommelse som bygger på att båda staterna ska leva sida vid sida och respektera den andra statens rätt till existens. En fredsöverenskommelse där den israeliska ockupationen av palestinsk mark upphör och att man återgår till de gränser som fastställdes 1967. Det innebär också att Palestina måste respektera Israels rätt att existera, precis som Israel respekterar Palestinas rätt att existera. På båda sidor finns starka grupper som INTE vill nå en fredsöverenskommelse på dessa betingelser. Det finns starka grupper i Israel som inte kan acceptera en Palestinsk stat eftersom detta innebär att israeler som byggt upp bosättningar på palestinsk mark måste lämna dessa - eller acceptera att dom bor i Palestina. Och det finns också grupper i Palestina som inte vill acceptera att staten Israel existerar. Ett erkännande visar med tydlighet att Sverige står för en fredlig utveckling där de båda staterna ska leva sida vid sida och respektera varandra. 134 stater i världen har redan tidigare erkänt Palestina. Bland annat vår Nordiska granne Island. Och förhoppningsvis innebär det svenska erkännandet att fler länder väljer att ha en egen åsikt i frågan och inte väntar på ett godkännande från Washington. Kritiken är dock hård från många håll. Från grupper och personer som inte vill acceptera att det faktiskt finns två parter, Israel och Palestina, utan tror att det bara handlar om Israel och Israels rätt att för all framtid diktera villkoren. Tack Margot Wallström. Du gör mig stolt.

Äkta pölsa
» Dagens skratt eller Pizzainvasion: Jag läser i Dagens Nyheter att Frankrikes högerextremister i Sverigedumokraternas kollegor i Front National gått ut till storms mot utbredningen av kebabrestauranger i Frankrike. Dom ska vara ett bevis för islamiseringen av det franska samhället. Och jag håller med Front National! Det är en katastrof när vår egna matkultur förstörs av importerad smörja som med sin konstgjorda kultur förstör vår egen naturliga kultur. Var i Sverige kan man få serverat riktiga köttbullar i dag? En rejäl middag med en underbar grå sörja benämnd pölsa? Eller rabbemos? Nä, först invaderades vi av USA med sina vidriga hamburgare. Sedan kom dom där äckliga sydeuropéerna med sin ännu värre pizza. Och nu ska det vara thai- och kinamat. För att inte tala om drickat. Vart har äkta sockerdricka och mjölk tagit vägen? Nä, det ska vara sån't där franskinspirerat vinpimplande istället. Nä, tacka vet jag en underbar middag på pölsa! Sätt stopp för matkulturimperialismen! Bevara den svenska matkulturen!

Gör Sverige till en monarkifri zon
» Dagens citat: Till dagens citat har jag valt det här: - "Republikan både av princip och övertygelse vill jag till min dödsstund bekämpa alla rojalister". Det är ord och inga visor. Vem som sagt detta? Jo, det är Kung Carl XVI Gustafs anfader Jean Baptiste Bernadotte som sade så 1797 inspirerad av den Franska Revolutionen strax före som ju avsatte Frankrikes sista kung, Ludvig XVI, och gjorde Frankrike till republik. Men alla kan ju ändra sig. Jean Baptiste Bernadotte bytte namn till Karl XIV Johan och blev kung i Sverige. Och sedan har det fortsatt med att republikanen Jean Baptiste Bernadottes ättlingar fortsatt att sättas på den svenska kungatronen. Läs artikeln "En evig svindel" i magasinet Reform. Eller artikeln Kungahuset svindlar oss på pengar och gå sedan med i Republikanska Föreningen. Medlemskap i Republikanska Föreningen kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

» Bedragare del 35: Att få mejl på franska är ju alltid spännande. Det är inte mycket jag begriper. Jag har faktiskt läst franska i skolan ett par år. Men det var mitt tredje främmande språk, efter engelska och tyska, och samtidigt försökte jag lära mig spanska på fritiden. Det slutade illa - med båda språken. Hur som helst dök det här korta mejlet upp för någon dag sedan.

Mes compliments chez vous

Vous n'avez rien entendu sur la celebre femme?
C'est moi penser a elle a trouver le moyen une geniale et original voie, la mode de faire de l'argent facile, rapide et licite !!!

Si on vit sans but, on mourra pour rien.
Bon courage!

Jag begrep alltså inte så mycket. Det är några enstaka ord här och där jag förstår. Så jag roade mig med att uppsöka en översättningstjänst på nätet. Då fick jag den här förklaringen:

Mina komplimanger till dig
Du har inte hört något om den berömda kvinnan? Filmografi det är jag tänker på det att hitta ett sätt geniale och originellt sätt, sättet att tjäna pengar snabbt, enkelt och lagligt !!! Om du bor utan mål, kommer vi att dö för ingenting. Filmografi Lycka till!

Kan någon berätta för mig var "Filmografi" kommer från? För övrigt tycker jag att meningen: - "Om du bor utan mål, kommer vi att dö för ingenting" måste utnämnas till veckans mest poetiska mening.

Wikileaks
» Det är något vi inte får veta: Under ett besök av den australiensiska journalisten Julian Assange i Sverige i augusti 2010 uppger två kvinnor att han begick övergrepp på dom. Han anhölls efter anmälan omedelbart i sin frånvaro misstänkt för våldtäkt och sexuellt ofredande. Dagen efter hävdes anhållandet sedan misstanken ändrats till det mindre allvarliga ofredande. Så småningom fick överåklagare Marianne Ny hand om ärendet och hon ändrade åter misstanken till våldtäkt och en ny häktningsorder utfärdades så småningom. Men då var ju Julian Assange inte kvar i Sverige. Så småningom begärde Sverige Julian Assange utlämnad från Storbritannien där han då sökte politisk asyl på Ecuadors ambassad. Och där sitter han fortfarande. Julian Assange vägrar att åka till Sverige eftersom han hävdar att han då riskerar att utlämnas till USA för sina avslöjanden via Wikileaks. Däremot har han erbjudit sig att förhöras på ambassaden. För det är detta det handlar om, att förhöras. Längre är ärendet inte kommit. Men överåklagare Marianne Ny vägrar sedan många år att resa till London för att förhöra honom. Hon kräver att han reser till Sverige. Julian Assange vägrar resa till Sverige med motiveringen att han då riskerar att utvisas till USA, men ställer gärna upp på förhör där han är eller i Sverige om han får garantier att han inte lämnas ut till USA. Men några garantier får han inte, och överåklagare Marianne Ny vägrar resa. Inget händer. Nu läser jag att brittiska myndigheter erbjudit sig att assistera och hjälpa till så att Julian Assange kan förhöras i London. Och förutom hjälp från brittiska UD för att själv genomföra förhör skulle också brittisk polis kunna förhöra Julian Assange om dom fick veta vilka frågor som ska ställas. Men alla sådana erbjudanden avböjs av överåklagare Marianne Ny. Julian Assange ska åka till Sverige för förhör - Punkt! Denna envishet i ett misstänkt brott som eventuellt handlar om våldtäkt, men uppenbarligen på gränsen till "bara" ofredande, gör att det är något i ärendet som vi inte får veta. Det måste finnas något annat i ärendet. Annars hade frågan om förhör varit löst för länge sedan. För det är detta det handlar om, förhör. Inte rättegång eller liknande. Så långt har det inte kommit än. Pga envishet hos överåklagare Marianne Ny och journalisten Julian Assange. Något är skumt i det här ärendet!

Inga kommentarer: