torsdag 19 juni 2014

Vi vann strejken

» Vi vann: Till slut tog tågstrejken slut. Tack vare ett enormt stöd från allmänheten - inte minst från de som drabbades av strejken - så fick till slut Veolia och arbetsköparorganisationen Almega inse att det fanns en gräns. Det nya avtalet innebär bland annat att kostnaderna för att utnyttja timanställda ökar kraftigt. Den sedan en tid pågående utvecklingen där arbetsgivarna missbrukar deltid och timanställningar i en allt mer ökande omfattning bromsas upp. Bland annat ökar lönerna för timanställda kraftigt. Detta har två positiva effekter. För det första blir det mindre lönsamt att utnyttja timanställda istället för fast anställd personal. Samtidigt kompenseras timanställda ekonomiskt för obehaget att ständigt tvingas stå till tjänst. Det finns ingen riktig fritid. Du måste alltid hålla dig redo att hoppa in. Svenska folket har visat att man står eniga bakom en arbetsmarknad där vi inte har ett A- och ett B-lag. Det enda stöd som Arbetsköparorganisationen Almega fått för sin konfrontationspolitik har varit från en grupp Folkpartister som trampat rejält i klaveren genom att kräva inskränkningar i strejkrätten. I princip verkar deras filosofi gå ut på att en strejk inte får drabba någon. Det enda verkliga påtryckningsmedel som arbetstagare har är att helt enkelt vägra arbeta om villkoren blir för dåliga. För det är ju helt enkelt det som strejk handlar om. Vi vägrar jobba om ni inte förbättrar våra villkor! Sverige har mycket få strejker om vi jämför med andra länder. Och att kräva inskränkningar i den strejkrätten med de väldigt ansvarsfulla fackliga organisationer som vi har tyder på mycket dåligt omdöme. Men det är bara ytterligare ett bevis för att inom Folkpartiet är den socialliberala falangen inlåst i garderoben. Det är marknadsliberalerna som styr.

Annie Lööf
» För en levande landsbygd - säg Nej till Annie Lööf: En annan marknadsliberal megafon är Centerpartiets Annie Lööf. Det är inte så många dagar sedan hon skrev en debattartikel som mycket enkelt gick ut på att Rödgrön politik var ett hot mot landsbygden. Och hon tog då bland annat som exempel ett återställande av krogmomsen. Det är ju ett område som hon snöat in på helt. Och det beror naturligtvis på åtagande gentemot sin företrädare Maud Olofsson, som fick jobb som ordförande för Krogbranschen som tack för det arbetet. Dom har länge lobbat för att branschen var i behov av dom här subventionerna och fick till slut utdelning. Sedan vet jag inte hur Annie Lööf egentligen fick ihop sänkt krogmoms med landsbygdspolitik. Nästan alla miljarderna hamnar ju i storstäderna och inte på landsbygden. Det är ju främst i städerna som krogar, restauranger osv finns. Däremot ser jag att under den tid som Maud Olofsson och Annie Lööf haft ansvar för Näringslivsfrågor och Landsbygd sedan 2006 så har mer än 14.000 statliga arbetstillfällen försvunnit på den svenska landsbygden. Dessa mer än 14.000 försvunna jobb på landsbygden ska jämföras med de knappa 4.000 jobb (i hela landet, alltså främst i storstäderna) som den sänkta krogmomsen genererat. Kanske skulle miljarderna använts till att trygga statliga jobb på landsbygden, vilket samtidigt hade förbättrat servicen där.

» Dagens citat: Det tror jag att jag hämtar från tidningen Publikt som ges ut av Fackförbundet ST. Det handlar om Trafikverkets oförmåga att räkna. Mer specifikt om att Trafikverkets ledning under lång tid mörkat att man räknat fel på behoven av upprustning. När Trafikverkets GD ställs inför uppgiften om att de satsningar på upprustning och underhåll som nu är beslutade så kommer mindre prioriterade järnvägssträckor att fortsätta förfalla. Det uppdämda renoveringsbehovet kommer att vara ännu större 2025 än det är nu. Som kommentar svarar generaldirektören Gunnar Malm: - "Det är helt korrekt. Men vi följer regeringens direktiv. Vi har varit väldigt öppna med att beskriva vilka konsekvenser det kan få." Dvs, Trafikverket har informerat vår Högeralliansregeringen och vår moderata Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd om att effekten av den politik som bedrivs är att mindre prioriterade järnvägssträckor förfaller och det uppdämda renoveringsbehovet fortsätter att växa. Men direktiven från Högerregeringen har varit att det är så det ska vara! Är det inte dags att byta ut Catharina Elmsäter-Svärd - och resten av regeringen?

Inga kommentarer: