» Minnesmärken: Runt om i vårt avlånga land (och på vårt runda klot) vill makthavare regelbundet bygga minnesmärken över deras dynastier. Den 4 juni berättade jag om tre sådana projekt i Nordvästskåne. I Ängelholm vill makten bygga det som kallas Pytteleden. En ny infart för bilar som är tänkt att gå genom ett idylliskt villaområde, över den gamla järnvägsbron Pyttebron som går över Rönneå och sedan genom ett grönområde. En majoritet av Ängelholmarna vill inte ha bygget och tvingade till slut igenom en folkomröstning. En omröstning som gav ett klart Nej. Men valdeltagandet blev under 50% (pga ointresse eller pga uselt stormväder och regn) så Makten bestämde sig för att strunta i resultatet och ska bygga ändå. I Höganäs ville Makten bygga höghus och hotell i den pittoreska hamnen. Men det ville inte folket som tvingade fram en folkomröstning även här. Denna hölls i samband med EU-valet och gav ett klart Nej OCH ett valdeltagande över 50%. Makten blev tvungna att skrinlägga sina planer. I Helsingborg vill Makten bygga en stor Konferensanläggning där Färjestationen låg. Byggnaden och perronger är kvar och ytan är den sista öppna ytan ut mot Öresund. En majoritet av Helsingborgarna vill inte bygga enligt de opinionsundersökningar som gjorts. Men Makten vill inte riskera att förlora en folkomröstning och eftersom den borgerliga majoriteten i frågan har stöd av Socialdemokraterna blir det inte heller någon folkomröstning - än. Två gånger har Makten sagt Nej men ett tredje initiativ håller på att samla namnunderskrifter för att få hålla en folkomröstning. Och i Stockholm har vi ju bygget av det som kallas Förbifart Stockholm. Ett enormt motorvägsprojekt som kanske är Sveriges största infrastrukturprojekt någonsin. Cirka 21 km motorväg nästan helt i tunnel för mer än 30 miljarder kronor blir världens längsta motorvägstunnel. T.ex. mer än dubbelt så lång som Hallandsåstunneln (knappt 9 km). Ett enormt minnesmärke över Makten i Stockholm. Fast motståndet är stort. Dom där 30 miljarderna kunde ge väldigt mycket kollektivtrafik så att man slapp bygga mer motorvägar. Det ifrågasätts också om projektet verkligen behövs. Det troliga är att ett maktskifte kommer att stoppa hela projektet så de styrande i Stockholm gör allt dom kan för att hinna dra igång byggandet så att det inte går att stoppa. Men motståndet är som sagt stort. Och myterna om projektet är många (det vissa kallar lögner). I Expressen hittar jag en sammanställning av de värsta lögnerna från motorvägsivrarna. Läs och begrunda!
» Om israelisk rättskipning: För några dagar sedan försvann 3 israeliska ungdomar på ockuperad palestinsk mark. Och Israel har helt självklart lagt hela skulden på palestinierna och den palestinska myndigheten. Som i sin tur har svarat att dom kan inte ha något ansvar eftersom dom är ockuperade och israelisk militär står för kontrollen av området. Men uppenbart är att kidnappningen (om det nu är det) är en enorm sammansvärjning. Totalt har fram tills nu 340 palestinier anhållits och två har dödats i jakten på de skyldiga. Mer än en kommentator har konstaterat att den israeliska myndigheten passar på att arrestera en hel del (för dom) misshagliga personer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar