tisdag 2 oktober 2012

Svensk Migrationspolitik

Jag läser om Migrationsverket som vill utvisa Naira från Sverige. Att hon har en treårig son som då skulle bli kvar i Sverige utan sin mamma har ingen betydelse. Vad det handlar om är att enligt reglerna ska den som söker uppehållstillstånd i Sverige pga anknytning till någon som redan har uppehållstillstånd i Sverige söka detta från sitt hemland. Befinner man sig, som Naira, redan i Sverige så ska man åka hem och söka och sedan vänta på besked där. Det är många barn vars pappor tvångsutvisas. Nu är det en mamma och publiciteten blir större. I Utvisningsminister Tobias Billströms värld är regler till för att följas. Förutom regler om att beslut alltid ska fattas med barnets bästa i åtanke! Se Aftonbladet och Expressen.

Håkan juholt
Jag lyssnade på Ekots utfrågning av Håkan Juholt. Och han gjorde ett gott intryck. Mycket självkritik, och faktiskt försiktig med kritik mot de dödgrävare inom Stockholmsklägget och Högerklägget inom partiet som undergrävde hans ställning för att kunna driva Socialdemokratins politik åt höger. Jag skulle vilja säga att Håkan Juholt var för ärlig för sitt parti. För några dagar sedan såg jag en utfrågning av Gudrun Schyman på TV:n. Och inte minns jag henne som så fruktansvärt egencentrerad. Det var väldigt mycket jag, jag och jag.

Dagens skratt får jag när jag läser att vår Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd hävdar att "Underhållet av järnvägen funkar bra som det är". Bakgrunden till detta remarkabla utlåtande (som väl i stort sett ingen håller med om) är att en majoritet i Riksdagen i maj gav henne i uppdrag att komma med förslag på hur underhållet skulle kunna organiseras upp bättre. I den heliga privatiseringens namn så är ju underhållet utdelat till ett antal olika bolag. Vilket har gett de resultat som vi har sett. Men att denna privatiserade organisation skulle ha några brister kan man ju inte erkänna. Alltså kommer vår ansvariga minister med detta riktigt komiska påstående. "Underhållet av järnvägen funkar bra som det är". Haha!

Skånebanan
Fast det finns konkurrenter på skrattskalan. Även om vi håller oss inom järnvägsområdet. Järnvägen som passerar Åstorp där jag bor, den s.k. Skånebanan (Helsingborg - Åstorp - Hässleholm) har varit stängd sedan före sommaren. Trafikverket har lagt en hel del pengar på att byta både elsystem och räls för att möjliggöra tätare och snabbare trafik. I går kom trafiken igång igen. Ja, det höll några timmar. Strax före lunch blev det stopp och all trafik ersattes med bussar igen. Först sade man till klockan 1800 men sedan blev det fram till nu på morgonen. Men nu verkar trafiken ha fungerat hela dagen, om man accepterar förseningar pga nedsatt hastighet!

Hur som helst så drar samtidigt Skånetrafiken ner på trafiken. Man skyller på att trafikökningen inte varit så stor som man budgeterat. Och därför har Skånetrafiken efter sommaren dragit in en hel del tågförbindelser i Skåne (Skånebanan har drabbats värst) och man har även lagt ner busslinjer och dragit ner turtätheten på andra linjer. Och i december ska det bli fler neddragningar. Det stora skrattet kommer dock när jag läser att det beslutats att lokförarna på Øresundstågen har rätt att avvisa passagerare om det är så fullt att man överskrider maxlasten. Men tyvärr har man inte tillgång till fler tågsätt så att alla får plats hävdar Skånetrafiken. Men snälla Skånetrafiken, om det nu är så att ni inte har plats med alla som vill åka. Hur kan ni då samtidigt dra ner på trafiken med motivet att resandeökningen inte varit så stor som budgeterats? Hur f-n skulle ni då fått plats med passagerarna om resandeökningen följt budgeten? Då hade det ju blivit ännu mer överfullt. Skånetrafikens ordförande, Mats Persson, verkar ha gjort en hel del missar in planeringen. Hade det inte varit så tragiskt hade man kunnat skratta. Det ska påpekas att Skåne styrs av en allians mellan Högeralliansen och Miljöpartiet.

Ett par korta nyheter från Det Fria Näringslivet: 1/ Ni har kanske hört att Orrefors glasbruk ska läggas ner. En vecka innan ägarbolaget New Waves gick ut med det stora åtgärdspaketet och en prognossänkning så sålde huvudägaren 100.000 aktier! 2/ Och ni har väl inte missat de underliga turerna i säkerhetsbolaget Panaxias konkurs som jag skrivit om flera gånger. Nu ser jag om en annan konkurs, Nordisk bevakningstjänst, som nyligen konkade. Det fattas mångmiljonbelopp i konkursboet. Värdeväskor, biljettautomater och ett tiotal bilar är bara försvunna. Jag älskar alla dessa smarta entreprenörer!

Och så lite nyheter från kärnkraftsområdet. En ännu inte publicerad rapport från EU rapporterar om mycket stora säkerhetsproblem med kärnkraften inom EU. Och man kommer att kräva omfattande åtgärder för att kärnkraften ska uppfylla de säkerhetskrav som man sätter upp. Uppskattningsvis över 200 miljarder kronor kommer det att kosta att rusta upp kärnkraften. I en rapport från Greenpeace, som delvis bygger på EU:s kontroller, kräver man att den svenska kärnkraften stängs. De svenska kärnkraftverken är helt enkelt för gamla och slitna och klarar inte de stresstest som gjorts efter Fukushima-katastrofen. Men, det byggs faktiskt fortfarande en del ny kärnkraft också. I Finland har man hållit på ett antal år med att bygga i Olkiluoto. Ja, bygget av den tredje reaktorn i Olkiluoto har nu pågått så länge att kraftföretaget bakom reaktorn nu bestämt sig för att kräva skadestånd från den franska byggherren Areva. Drygt 15 miljarder kronor kräver man i ersättning för förseningarna. Ursprungligen skulle reaktorn tagits i drift 2009. Senaste budet är 2015! Man klår snart Hallandsåstunneln. Om man räknar in alla de år som bygget stod still medan man funderade på om det skulle slutföras.

Inga kommentarer: