måndag 15 oktober 2012

Nej till kärnkraften

Litauens flagga
Det har varit val på en del håll i världen under helgen. I Litauen har väljarna dels röstat bort den Högerstyrda regeringen och dels röstat om framtida kärnkraft. En ny regering i Litauen kommer med största sannolikhet att bestå av ett populistiskt centerparti och Socialdemokrater. Ännu mer intressant är att litauerna med stor majoritet sagt Nej till att bygga ett nytt kärnkraftverk istället för det i Ignalina som fått stängas. Den gamla högerstyrda regeringen tyckte detta var en god idé medan bland annat Socialdemokraterna sade Nej. Och till slut har nu det litauiska folket följt den allmänna trenden i världen och sagt stopp för kärnkraften. Och det med kraftig majoritet.

Belgiens flagga
Och i Belgien har det varit lokalval. Och vi kan notera att i Flandern har Flanderns nationalistiska parti haft mycket stora framgångar. Det ska bli spännande att se vilket som kommer först. Att EU vävs samman ännu mer kring Bryssel, eller att Belgien spricker?

Graklands flagga
Jag ser att de båda moderata ministrarna Anders Borg och Carl Bildt trampat lite i klaveret. Fast det beror ju i och för sig lite på hur man ser på saken. Anders Borg kläckte i en intervju ur sig att han tyckte / trodde att Grekland skulle lämna Euron. Och DET skulle han ju inte ha sagt, tycker man inom EU. Inte för att man inte tycker det själva, utan snarare för att det blir självuppfyllande. Om Grekland lämnar så finns det stor risk (chans) att det startar en lavin att flera tvingas lämna. Alltså blev inte Borg populär bland sina EU-kollegor. Jag hörde Fredrik Reinfeldt försöka prata bort det hela på radion. Han lyckades ganska skickligt smita undan med att inte hålla med, inte tycka det vara lämpligt, men ändå inte få det till någon kritik. Skicklig twistdans, eller möjligen klantig journalist.

Israels flagga
Och sedan har ju Carl Bildt blivit rejäl ovän med Israel. Calle har haft lite invändningar mot de planerade blockaderna mot Iran. Formellt tycker han bland annat inte att man ska sluta leverera mediciner till sjukhus och liknande. Medan Israel skyller på Carl Bildts egna affärsintressen. Och det känns lite ovant att i det stora hela hålla med Carl Bildt. De ihärdiga ansträngningarna från kärnvapenmakten Israel för att bestraffa den eventuellt blivande kärnvapenmakten Iran är inget annat än grovt hyckleri. Fast inom EU har man också haft synpunkter på Carl Bildts invändningar. Men det är nog också ett resultat av Israeliska "covert operations".

Dom där jävla fifflarna som försöker lura oss godtrogna Internetanvändare ger sig aldrig. I dagens e-postskörd hittar jag ett mejl från någon på något som försöker kalla sig "vbv.se". Fast svenskan lämnar lite övrigt att önska: - "Kära Kontrollera med Visa / Mastercard SecureCode medlem. Du har ett Privat meddelande! Klicka här för att läsa meddelandet. Svara inte på detta mail, eftersom ditt svar inte kommer att erhållas. Detta är en automatiska meddelanden om nya säkerhetsåtgärder meddelanden." Kan dom inte svenskan bättre så tror jag att jag undviker att lita på dom...

Det andra mejlet försöker hänvisa till Facebook på nå't vis. Men mejlet kommer från "07t@live.de" och försöker hävda att hen vill skicka bilder till mig. Men även här är svenskan lite udda: - "hej Man. Jag vet inte hur jag ska säga det, men jag har tryed innan en lång tid att skicka dig några bilder, men jag har trott att du inte är intresserad att se mig. Men nu ska jag skicka dig foton i tillägg. Ladda ner bilder och extrahera de, jag är säker på att du kommer att gilla de. Lösenordet är: 123456. Ha en bra dag." Det är ju snällt att dom skickar med lösenordet. Men jag tror att jag låter bli att öppna den bifogade zip-filen trots detta. Som förresten bara är 171 kb stor. Det kan inte vara mycket till bilder!

Egentligen är dom här "fiffelmejlen" som regelbundet trillar in i brevlådan mycket dålig reklam för dom här automatiska språköversättningsprogrammen. Det är ju fullt med felaktigheter som kan missförstås totalt.

Slutligen ser jag att Hovrätten ändrat en dom i Tingsrätten. En 61-årig man försökte våldta en kvinna (trodde han). Men avbröt hela operationen när han upptäckte att det var en transvestit, en man klädd som kvinna. Och jag vet inte riktigt hur Tingsrätten resonerade när man kom fram till att det ju då inte kunde vara tal om våldtäktsförsök eftersom det blev avbrutit pga misstaget. Det är tur att vi har en Hovrätt som kan rätta till klantiga domar i lägre rätt. Menar den där Tingsrätten att det är fritt fram att våldta män?

Inga kommentarer: