tisdag 23 oktober 2012

Skånetrafiken

Tågen i Skåne
Skånetrafiken, dvs länstrafikbolaget i Skåne, har ekonomiska problem. Detta har fått till resultat att man höjt taxorna och samtidigt dragit in busslinjer och minskat på tågförbindelserna. Som anledning har man uppgett att resandeökningen inte blivit så stor som man budgeterat för. Och då kanske den just nu inledda kampanjen där man delat ut 30.000 gratis periodkort för att locka sådana som tidigare inte pendlat med kollektivtrafiken att prova detta. Förhoppningsvis ger det önskat resultat. Men när man fingranskar det dela så börjar man undra. Jag såg en liten notis helt nyligen som berättade att man påpekade att personalen på Øresundstågen har rätt att avvisa passagerare om det är för fullt på tåget så att säkerheten äventyras. Men, man kör med alla tåg man har så man kan inte ha längre tåg. Och varje intelligent människa börjar då fundera. Om nu resandeökningen följt budget, var skulle dom åkt med för tåg? Man har ju inte beställt fler Øresundståg. Dessutom ser jag att det faktum att man tvingades akut byta operatör för Øresundstågen sedan DSBFirst gått i konkurs efter en av Region Skånes fiaskoupphandlingar beräknas ha kostat närmare 200 miljoner kronor extra. Och nu ska ett nytt avtal skrivas med Veolia, och det beräknas bli 150 miljoner kronor dyrare. Det ska ju bli pengar över så att Veolia kan göra en vinst också att skicka till aktieägarna (i Frankrike väl?) Det är något som saknas i historiebeskrivningen! Bland annat ska man väl införa bättre mobilbiljetter. Och det kan nog behövas eftersom undersökningar har visat att så mycket som upp mot hälften av biljetterna är falska! Läs här och här.

När nu dopningskandalen med Lance Armstrong börjar lägga sig så har en ny sådan dykt upp i Norge där Steffen Kjaergaard, som nu är ordförande i det norska cykelförbundet, har erkänt att han dopat sig under sin aktiva karriär. Finns det verkligen någon som tar den professionella cykelcirkusen på allvar längre? Jag vill återigen berätta om när jag för ett antal år sedan råkade slå på dansk TV som visade något av de stora europeiska girona. Och jag blev så förundrad över att cyklisterna cyklade så sakta. Ungefär som om man visade ren uppvärmning eller något liknande. Men efter några minuter kom det en förklaring. Cyklisterna strejkade i protest mot dopningskontroller. Dvs dom protesterade mot att dom utsattes för dopningskontroller!

Sedan läser jag att ytterligare några av svenskarna som under vapenhot kidnappades på internationellt vatten och fördes till Israel nu har släppts. Egentligen är det en präktig skandal att en stat under vapenhot tvingar en riksdagsman från en neutral stat till sitt eget territorium, dom misshandlas med elpistoler och sätts i vidriga fängelser och utsätts för långa påfrestande förhör. Läs även här.

Och få tal om Regions Skånes många fiaskoartade upphandlingar så kan jag inte annat är berätta om min sons hemresa med färdtjänsten i går på eftermiddagen. En resa som normalt ska ta 15 minuter tog istället 1½ timme sedan chauffören kört totalt fel. När jag ringde Färdtjänsten får att anmäla försenad bil var väntetiden i telefon 30 minuter. Chauffören berättade att han också försökt ringa men att han inte kom fram alls. Heja Region Skåne!

Inga kommentarer: