onsdag 29 juni 2016

En sommardag av många

» En eloge till Stefan Löfven

Europeiska Unionen
Effekterna av britternas Brexit-beslut fortsätter att dominera nyhetsrapportering och politiska kommentarer. Det är helt uppenbart att sannolikheten för att EU kommer att lära sig något av detta är mycket liten. Kommentarerna från ledande EU-håll och från medias kommentatorer handlar främst om att de brittiska väljarna är idioter, att de brittiska politikerna är inkompetenta, att britterna kan glömma att det ska bli några seriösa förhandlingar om villkoren, att de brittiska väljarna har visat sig vara totalt inkompetenta och lättlurade och att det här inte är demokrati när folket inte lyder Makten. Kommentarerna från ledande EU-håll, allt från Jean-Claude Juncker till Angela Merkel (som i och för sig inte är EU-representant utan representant för Tyskland som bestämmer i EU) handlar helt om att alla fel ligger hos britterna, att EU skulle ha någon skuld till det inträffade är helt otänkbart. Därför känns vår egen Stefan Löfvens yttrande: - "Jag ser det här folkomröstningsresultatet som en väckarklocka. Det är någonting som är fel när människor inte upplever att EU är ett verktyg för att förbättra sina liv, ha en ljus framtid med jobb och social trygghet och så vidare. Vi måste ta väckarklockan på allvar – då går det inte att trycka på "snooze" utan då gäller det att agera"! Bra sagt Stefan Löfven. Att så många britter inte vill vara medlem i EU kan inte bara innebära att dom är lättlurade idioter, kanske borde EU fundera över om det finns anledning att ompröva något. Kanske ska man trycka på bromsen och invänta medborgarna?

» Rasismens fula tryne

Släng rasismen på sophögen
En mycket vidrig del av folkomröstningen är vad den visar av främlingsfientlighet och invandrarrädsla för att inte tala om ren rasism. Redan delar av kampanjen för ett Nej till EU-medlemskapet var präglat av rasism och främlingsfientlighet. En rädsla för (och hat mot) invandrare har bidragit till resultatet av folkomröstningen. Och efter folkomröstningsresultatet har det kommer mängder av rapporter om hur det rasistiska trynet blivit ännu mer öppet i Storbritannien. Många rasister har känt sig styrkta av valresultatet. Men det är inte bara i Storbritannien detta vidriga fula tryne finns. Jag har i dag varit på sjukhusbesök, närmare bestämt på ögonkliniken på Landskrona lasarett. Medan jag satt i väntrummet och väntade satt bland annat en äldre man i sin "Permobil" och väntade. Varje gång det passerade någon som uppenbart var av utländsk härkomst i korridoren satt han och muttrade äckliga och vidriga rasistiska omdömen för sig själv. Så vidriga att jag inte ens vill skriva ner äckligheterna. Jag har fortfarande dåligt samvete för att jag inte talade om för svinet vad jag tyckte om hans vidrigheter. Lyckligtvis tror jag ingen av de som "utsattes" hörde vad mannen sade. Men, jag skämdes över att vara svensk!

Inga kommentarer: