onsdag 8 juni 2016

Alla som borde skämmas

» Skäms! Del 1

- "Jag tycker att vi har en bra skattekultur", det tycker Volvos nya VD Martin Lundstedt. Vad som är det braiga med skattemoralen hos Volvo framgår inte riktigt. Kanske det faktum att Volvo inte betalt någon bolagsskatt sedan 2008. Det är ju onekligen en bra "skattekultur" - för aktieägarna möjligen. För samhället som ska förse Volvo med service är det kanske mindre bra. Snarare är det en skam att man smiter undan och låter andra ta ansvaret. Själva flyter dom på ovanpå. Det kan poängteras att den stora svenska konkurrenten, Scania, däremot hela tiden betalat bolagsskatt utan att hitta någon bra metod att smita undan. Redan i min barndom där man antingen höll på Volvo eller Scania-Vabis, där man höll på Chelsea eller Tottenham osv. Då hörde jag till Scania-Vabis lägret. Kanske för att jag fått lära mig att namnet Scania betydde Skåne. Det kommer ju från den gamla cykel- och biltillverkaren Scania i Malmö som startade 1900 och 1911 slogs samman med Vabis (Vagnfabriks-Aktiebolaget i Södertälje). Som skåning höll jag alltså på Scania-Vabis och inte Volvo. Jag hade tydligen rätt...

Svenska sedlar
Som jag sade i går att när moderatledaren Anna "Stockholmare är smartare än lantisar" Kinberg Batra pratar om att göra rätt för sig så måste det handla om storföretagen som smiter undan sina skatter. För det kan väl inte handla om arbetslösa som får A-kassa, sjuka som får sjukpenning eller äldre som får pension? Dom borde skämmas öronen av sig de svenska finansgubbarna och slipsnissarna. Men det gör dom inte, för dom gäller nämligen bara ansvaret för den egna bonusplånboken och för kompisarna på golfbanan och möjligen för aktieägarna.

Ett annat storföretag som satt i system att smita undan är SCA som inte betalat bolagsskatt de senaste 10 åren. - "Vi följer den skattelagstiftning som finns" säger VD:n Magnus Roth. Det har man gjort genom att t.ex. sälja sitt eget finansbolag till sig själv för 48 miljarder. Den största företagsaffären i landet! Allt via lite brevlådor här och där och på så sätt fått ihop en massa ränteavdrag. SCA:s papper duger egentligen bara att skita i!

» Skäms! Del 2

Miljöpartiet
I Miljöpartiet råder uppenbarligen kaos och panik. I dagarna har ett par framstående partiföreträdare (Carl Schlyter och Valter Mutt) blivit för kritiska mot partilinjen. När dom följde partilinjen och röstade emot Värdlandsavtalet med USA istället för att följa partiets överenskommelse i Regeringen blev det uppenbarligen för mycket för partiets ledning. Dom bestraffades med att bli av med sina uppdrag. Så handlar bara ett parti i panik. Jag ställer mig starkt tvivlande till att Miljöpartiet kommer att överleva nästa val. Miljöpartiets existensberättigande är baserat på att man driver politiken i Sverige i en grön riktning. Inte att man existerar som ett stödparti till en högersocialdemokrati som styr landet. Partimedlemmar som nästan alltid röstar mot partiets linje kan det vara motiverat att markera för att det gått för långt. Men medlemmar som framför kritik mot att man kompromissar bort partiets skäl och vid enstaka tillfällen vägrar följa partiet linje ska inte straffas. Ett parti som ingår i en koalitionsregering måste ibland kompromissa bort sin egen linje. Man kan inte alltid tycka lika, ibland förlorar man. Men frågan är vad som finns kvar av Miljöpartiets profil. En socialdemokrati som lutar allt mer åt höger behöver någon som gör mer motstånd än vad Miljöpartiet uppenbarligen förmår.

» Skäms! Del 3

LO
Jag ser att LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson nu också ser sig tvingad att fjäska för Sverigedumokraterna. I en intervju inför LO:s kongress tror han att det är slut på den generösa svenska flyktingpolitiken. Den kommer inte tillbaka menar han, och verkar mycket nöjd med det. Hur alla de flyktingar som tidigare kommit till Sverige och i dag är medlemmar i olika LO-förbund känner sig när hr ordförande yttrar sig på det viset återstår att se. Hur som helst är det en skam att Arbetarrörelsens högsta valda ledare uppenbarligen har anslutit sig till den egoistiska och flyktingfientliga mobben. Jag känner en stark känsla av tillfredsställelse över att jag inte tillhör ett LO-förbund längre. När jag en gång gick med i facket var det i just ett LO-förbund. Du borde skämmas öronen av dig Karl-Petter Thorwaldsson. Arbetarrörelsen står för solidaritet - med alla. Inte bara mellan de som redan har det väl förspänt utan även en solidaritet med de som lämnats utanför. SKÄMS!

Inga kommentarer: