tisdag 27 september 2016

Spam och Bluffmejl

» Bedragare del 301

Vanligaste bedragaren i mejllådan just nu är löftena om en iPhone 7 helt gratis, dom måste bara kontrollera adressen. Jag gissar att jag får ungefär 5 iPhone om dagen just nu. Det börjar faktiskt bli en aning tröttsamt. Dom första telefonerna var ju lite trevligt, sedan var det komiskt en tid. Men, nu är det bara tröttande. Snälla lägg av! Har ni ingen fantasi?

Bluffmejl
Då är faktiskt det här mejlet från Sofia Bergström mer komiskt. Samtidigt som jag har börjat nedräkningen inför min pensionering, som infaller om ungefär ett halvår, så försöker hon alltså lura i mig att jag finns med i deras arbetssökanderegister, så jag är utvald. Så här skriver Sofia:

Hej ,

Då vi har ditt namn i vår databas som sökande av nya arbetsmöjligheter,
vill vi informera dig att ditt CV har blivit utvalt ibland flera för en intervju..

Vi rekommenderar dig starkt att svara oss innan den DATE, för att kunna påbörja denna process snabbast möjligast.
Vi hoppas på en start denna vecka för att gå med i vårt team.

Vänligen bekräfta ert intresse för intervjun här

Jag undrar vad "svara oss innan den Date" betyder. Skulle det sättas in ett datum där egentligen? Hur som helst så leder länken till något som heter dagensvinder.com. Något som jag tvivlar på att jag blir om jag skulle klicka på länken.

För övrigt läser jag en artikel om Spam och Bluffmejl. Enligt denna räknar man med att det under året skickas omkring 200 miljarder mejl, och att det skickas ungefär lika många Spam. Om en av 25.000 som får ett Spam / Bluffmejl svarar så lönar det sig. En annan undersökning visar att hälften av oss klickar på okända länkar trots att vi är medvetna om riskerna.

1 kommentar:

Emma sa...

Va bra att jag inte är den enda som har fått ett sådant mail. Trodde först att det kanske gällde en intervju ändå men ville absolut inte klicka på länken. Det är svårt att inte bli lockad när man som jag är arbetslös.