torsdag 9 oktober 2025

Äkta Brunblå sörja

» Flyg mer-ministern är nöjd.

Jag ser att vår kristdemokratiska infrastrukturminister Andreas "Flyg mer" Carlson är nöjd med Trafikverkets plan för att bygga ifatt underhållsskulden till 2050. Det är möjligt att det tar 25 år med de slantar som Andreas "Flyg Mer" Carlson är villig att satsa.

Enligt ministern är det en rejäl ökning av anslaget som föreslås. Vad jag kan se av ökningen av långtidsanslaget så motsvarar höjningen ungefär kostnadsökningen sedan senaste planen. Det är alltså ingen "satsning". Det är fortsatt begränsningar.

Det första vår infrastrukturminister gjorde när den Brunblå sörjan fått makten efter valet 2022 var att stryka ett antal järnvägsprojekt. Projekt som skulle ha ökat kapaciteten och kunnat öka hastigheten. Men Andreas "Flyg Mer" Carlson var snabb med att stryka projekten.

Med risk för att upprepa mig så var ett av de projekt som Andreas Carlson var snabb med att stryka en upprustning av Skånebanan förbi Åstorp där jag bor. Nu "skryter" han med att det är med i planen igen. Men om inte Flyg Mer-ministern hade strukit projektet så hade det varit färdigbyggt nu. Det skulle bland annat byggts planfria övergångar till perrongen här i Åstorp och i Klippan. Det skulle byggts ut mötesspår och andra ändringar här i Åstorp för att utöka kapaciteten. Det skulle byggts partiellt dubbelspår en bit för att undvika dagens situation där tågen får stå och vänta ute i skogen vid Hyllstofta på möte upp till en gång i halvtimmen. Och en del andra åtgärder. Men bland det första vår kristdemokratiska infrastrukturminister gjorde var att stryka projektet från Trafikverkets plan för att spara pengar.

Men Andreas "Flyg Mer" Carlson har i varje fall hunnit med att öka subventionerna till flyget. Så han har ju uppnått något! Förutom den rena uppmaningen om "Flyg Mer"!

Nu ska man tydligen vara ifatt med järnvägen om 25 år (för vägarna gäller drygt 10 år...). Fast besvikelsen runt om i landet är stor över projekt som fortfarande inte finns med. Men om jag ska vara uppriktig så löser man inte problemen förrän man gör något åt det faktum att den svenska järnvägen är Europas mest avreglerade. Allt ska upphandlas! Det kostar Trafikverket enorma summor att hantera alla upphandlingar av arbete, överklaganden av upphandlingar och uppföljningar av upphandlingar. Kostnaderna för att administrera all upphandling är större än vad man eventuellt kan spara genom att välja lägsta anbud.

Färdiga åsikter - helt gratis
Förutom sämre resultat! Det lönar sig helt enkelt bättre för företagen att laga fel när dom uppstått än att förebygga fel innan dom uppstår.

Ett exempel på vansinnigheterna är när man nu ska upprusta Västra stambanan mellan Stockholm - Göteborg. Bland annat ska alla luftledningsstolpar bytas ut. Något som borde skett för flera år sedan. Det statliga företaget Infranord har investerat i maskiner och utrustning som kan utföra arbetet snabbare och med mindre störningar av trafiken. Men arbetet gick ut på anbud och billigaste anbud vinner. Visserligen kommer det att ta mycket längre tid att göra arbetet och trafiken kommer att vara avstängd under längre perioder. Men det blir lite billigare. Infranord använder nu istället sin nya utrustning i Norge...
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Fjäska för kejsaren.

Jag läser i Expressen att professor emeritus Jan Sundberg är kritisk till de nordiska ländernas fjäskande för kejsar Donald the Trump. Det är bara Danmarks statsminister Mette Frederiksen som får godkänt. - "Faktum är att hon är ett lysande undantag" säger han och hänvisar främst till de danska reaktionerna på Trumps anspråk på Grönland.

- "Alla har de uppvaktat Trump, varit inställsamma och överöst honom med beröm och smicker" säger han till Hufvudstadsbladet i Finland. - "Det överträffar vad som kan anses värdigt i internationella relationer" fortsätter han med.

- "Syftet med de nordiska politikernas lismande har varit till exempel att undvika höga tullar och fortsatt militärt stöd från USA i Nato. Annat har man sett mellan fingrarna på. Samtidigt låter man bli att kritisera Trumpregimens nedmontering av mänskliga rättigheter, utrensningen av sakkunskap i departement och myndigheter, samt attackerna mot universiteten."

Kan man annat än hålla med den gode professorn?
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
» Senaste nytt om kalabaliken i Klippan.

Vi har ju haft en hel del politisk kalabalik i Åstorps båda grannkommuner Bjuv och Klippan. Nu ser jag att en av de två moderater (Anna Andresen) som bröt mot partilinjen och inledde samarbete med Sverigedemokraterna i kommunpolitiken nu har inlett en egen privat kampanj för att värva röster så att hon kan få fortsätta med det välbetalda heltidsjobb som kommunalråd som hon fick som tack för att hon bröt partilinjen.

Tack vare att Anna och en annan moderat bröt mot partilinjen och inledde samarbete med Sverigedemokraterna i Klippan kunde det bildas en SD-styrd majoritet där även ett lokalt parti och Kristdemokraterna ingick. Moderaterna i Klippan försökte få de båda avhopparna uteslutna ur partiet men misslyckades med det. Däremot blev hela SD:s fullmäktigegrupp utesluten ur Sverigedemokraterna. Anledningen till uteslutningen var att när det kom till att välja in ledamöter i olika nämnder och styrelser i kommunen valde SD att nominera ett antal redan tidigare uteslutna SD:are. Dom hade uteslutits tidigare ur SD pga sina kopplingar till nazistiska grupper som under en tid var mycket framträdande i Klippan. De uteslutna SD:arna har senare anslutit sig till främst det lokala partiet och i princip tagit över detta. En gick till Kristdemokraterna men när den siste anslöt sig till Moderaterna fick plötsligt oppositionen majoritet i Kommunfullmäktige. Klippan får nu fram till nästa val leva med att oppositionen har majoritet i det högsta beslutande organet men styret har majoritet i nämnder och styrelser.

Och Anna Andresen har nu alltså inlett en egen privat kampanj för att locka till sig så många nya sympatisörer till Moderaterna att hon kan få stöd till att fortsätta sitt välbetalda heltidsjobb. Visst är kommunpolitik spännande.

Inga kommentarer: