lördag 3 december 2016

Tre ideologiska skillnader

» Rättvis konkurrens

I veckan har den högerborgerliga majoriteten i vår svenska Riksdag gjort klart att mindre seriösa företag ska kunna fortsätta konkurrera ut seriösa företag om offentliga uppdrag genom att betala uslare löner och ha sämre arbetsmiljö för sin personal. Vad det handlar om?

Svensk flagga
Jo, regeringen har lagt fram ett förslag till Riksdagen om att det ska vara möjligt att det vid offentliga upphandlingar ska ställas krav på att de löner och avtalsvillkor som hålls ligger i nivå med kollektivavtal. Det ska alltså inte kunna krävas att det finns kollektivavtal, men de löner och de arbetsvillkor som erbjuds ska ligga i nivå med kollektivavtalen. Man ska alltså inte kunna vinna upphandlingar genom att betala svältlöner till personalen och på så sätt konkurrera ut de företag som betalar sin personal drägliga löner och erbjuder drägliga arbetsvillkor. Du ska inte kunna betala 27 kr/tim för att köra biltransporter, betala 11 kr/tim för att städa osv.

Men, av någon obegriplig anledning vill våra Borgerliga partier med hjälp av Sverigedumokraterna att oseriösa företag med usla arbetsvillkor konkurrerar ut seriösa svenska företag. Fråga mig inte varför, jag har inte begripit. De gånger jag sett någon argumentation har det hetat att man inte ska kunna kräva kollektivavtal. Men, det är ingen som kräver kollektivavtal. Däremot krävdes det att löner och arbetsvillkor ska vara jämförbara med kollektivavtal så att inte arbetskraften ska kunna missbrukas samtidigt som oseriösa företagare stoppar våra skattepengar i sin egen fick. Läs mer här till exempel. I sedvanlig ordning ingår Sverigedumokraterna i det borgerliga högerlägret. Dom fick väl någon lunch av Näringslivet.

» Det unika Sverige

Den svenska skolan
Kampen som gör att Sverige ska vara unika i världen fortsätter från de som har gott om slantar med hjälp av borgerliga politiker. För ett par dagar sedan skrev ägaren till Kunskapsskolan, Peje Emilsson, i Dagens Industri och hävdade att Ilmar Reepalus Välfärdsutredning hotar hela näringslivet. I sitt debattinlägg är den gode Peje bland annat orolig över att Sverige ska införa "ett socialistiskt experiment" genom att begränsa vinstuttaget inom den privatiserade skattefinansierade välfärden. Vad den gode Peje glömmer att skriva är att i så fall är hela resten av världen ett "socialistiskt experiment" inom utbildningsområdet, där den gode Peje ju är aktiv. Sverige är nämligen i dag ensamma i världen som tillåter skattefinansierade friskolor att drivas av kommersiella vinstmaximerande bolag. Det finns offentligt finansierade friskolor på många håll i världen. Men, det är skolor som drivs med ett pedagogiskt mål, med ett regionalt mål osv. Inte som drivs av en vinstmaximerande skolkoncern för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Alla andra länder i hela världen drivs av detta "socialistiskt experiment" och har kommit fram till att vinstmaximerande skolkoncerner är inte en fördel för den pedagogiska utvecklingen i landet. Tvärtom! Men att Peje Emilsson vill fortsätta tjäna pengar förvånar ingen. Det är ju våra pengar han får! Och SD har väl bjudits på middag.

» Konkurrens på lika villkor

Flygutsläpp
Ett av de områden där våra borgerliga högerpartier (inklusive Sverigedumokraterna) hamnat på motsatt sida än en majoritet av sina egna väljare är införandet av en flygskatt. Att avskaffa den skattesubvention av flygresor i konkurrens med andra trafikmedel som i dag gäller är ett av de förslag som kommer från vår S+Mp regering (med V-stöd). I dag är det ju så att bränsle osv är skattebelagt. När du kör bil betalar du skatt på bensinen t.ex. Men, ett trafikslag är befriat från skatter - flyget. I konkurrensen mellan t.ex. flyg och tåg så subventionerar vi flygtrafiken med våra skattepengar eftersom flygtrafiken slipper betala skatt på sitt bränsle. Många länder har infört olika former av beskattning av flyget, men inte Sverige. Istället är det så att svenskarnas flygresor ökar mer än på andra håll runt om i världen. "Majoritet vill inte ha flygskatt"" läste jag en tidningsrubrik som hävdade. Fast när jag läst artikeln färdigt så visade det sig att det var en majoritet av flygindustrin. Dom säger ju av förståeliga skäl Nej. Faktum är att det finns ett stort stöd långt in i det svenska näringslivet och hos borgerliga debattörer. Som inser att vi faktiskt inte kan skattesubventionera flyget i konkurrensen med andra färdmedel. I Helsingborgs Dagblad skriver man i huvudledaren i torsdags "Flygskatten är logisk. Att skada klimatet ska kosta". Samma dag har tidningen Dagens Industri en lång artikel som berättar om ett stöd för tankarna inom det svenska näringslivet. Fast i Svenska Dagbladet skrev i går flygindustrin (bestående av SAS, Svenskt Flyg osv) och hävdade att "Flygskatt utan klimatnytta". Fast samtidigt oroar man sig för närmare 1,2 miljoner färre flygpassagerare. Fråga inte mig hur dom får ihop det hela. Men, i sedvanlig ordning blir väl SD bjudna på middag så att dom röstar med de andra borgerliga partierna.

Inga kommentarer: