måndag 25 mars 2019

Miljön först?

» Eneroth?

Under rubriken "Bra sagt" gav jag den 9 mars beröm till Infrastrukturminister Tomas Eneroth. När jag läser dagens ETC är jag på väg att ta tillbaka allt beröm för hr Eneroth. Man kan undra över hur han tänker.

Berömmet fick Tomas Eneroth för hans klara ställningstagande för att bygga ut stambanorna med nya sträckningar Stockholm - Jönköping - Göteborg / Malmö. Järnvägens kapacitet måste ökas. Det går redan i dag fler tåg på spåren än vad spåren är byggda för. Om vi sedan ska föra över mer av resandet till den mindre miljöskadliga järnvägen så måste järnvägens kapacitet ökas - rejält. Alltså nya stambanor, lämpligen byggda för högre hastigheter. Det var bra tänkt Tomas att konstatera att det är dags att sätta spaden i marken!

Sveriges järnvägar
Så läser jag i dag att regeringen (med Tomas Eneroth som högsta ansvarige) är på väg att ställa sig bakom en kraftig utökning av Arlanda flygplats. Flygplatsens kapacitet ska fördubblas och flygplatsen ska bli "Nordens största". Ett prestigeprojekt för nästan 50 miljarder kronor. Var det inte mindre vi skulle flyga Tomas? Det var väl inte dubbelt så många flygturer vi skulle göra? Hur f-n tänker ni? Eller tänker ni överhuvudtaget? Eller det handlar bara om Stockholms prestige? Arlanda måste vara "Nordens största"! I dag är Kastrup i København Nordens största flygplats. Detta beror på det enkla faktum att København är en större stad än Stockholm. Närområdet med hela Sjælland i Danmark och Skåne i Sverige är större än Storstockholm. Det måste stockholmarna en dag förstå. Allt kretsar inte kring Stockholm!

Lägg dom här planerna i en byrålåda och spara alla dom miljarderna. Ni kan samtidigt plocka fram en del andra infrastrukturprojekt ur byrålådan istället. Järnvägsprojekt som bara skjuts på framtiden i brist på pengar och vilja. Var det inte miljön som skulle komma först?

Ett annat prestigeprojekt i vår Kungliga Huvudstad som kostar ungefär lika många pengar är Förbifart Stockholm. Nya motorvägar för att kunna öka biltrafiken. Allt för att försöka styra över transporterna till mindre miljöskadliga alternativ? Hur som helst läser jag i Dagens Industri att projektet kommer att försenas och fördyras sedan en av huvudentreprenörerna med omedelbar verkan fråntagits projektet. Dom får inte ens vistas på arbetsplatsen längre. Arbetet är kraftigt försenat och har inte utförts på tillfredsställande sätt av det italienska företaget. Nu blir det ny upphandling, försening och mycket dyrare sedan huvudentreprenören efter "flagrant misskötsel" nu kastats ut från sitt miljarduppdrag. Men så småningom ska nog stockholmarna få sina nya fina motorvägar så att fler kan ta bilen och fler lastbilar kan rulla ut. Det luktar så gott. Men dyrt blir det!

Hur är det Tomas Eneroth. Vad är viktigast? Miljön eller Prestigen? Kalla in Greta Thunberg som konsult! Hon verkar ha klart bättre analysförmåga än våra etablerade toppolitiker.

Inga kommentarer: