måndag 16 juli 2018

Mötet

» Om mardrömmar

Det går väl knappt att undvika att nämna mötet mellan Vladimir Vladimirovitj Putin och Donald John Trump i Helsinki. Ett möte mellan en diplomatisk diktator till höger om bordet och en berusad flodhäst på andra sidan bordet. Är det någon som inte blir lite orolig över vad som kan tänkas komma ut från ett sådant möte?

Som jag förstår det har man från amerikanskt håll begärt att Donald Trump ska ta upp frågan om rysk inblandning i det amerikanska presidentvalet. Trump hävdar att han tagit upp ämnet. Jag tror att det skedde med följande ordväxling:
- "Tack för hjälpen!"
- "Ingen orsak, du är nu skyldig mig en sak!"

Jag vill dock ha sagt att jag tror inte att inblandning från stormakterna i andra staters inre politiska liv är något nytt. Det är allt från öppen propaganda till mer dold inblandning som pågått i alla tider. Nästa år fyller t.ex. Radio Free Europe / Radio Liberty 70 år. RFE/RL har haft till uppgift att sprida den amerikanska / västerländska synen på vad som sker i Östeuropa och Ryssland till de förtryckta massorna där. Det här är den öppna propagandan...

Att dessa två män styr världens två mäktigaste stater ger mig mardrömmar. Det är nästan så att man längtar efter Xi Jinping!

Inga kommentarer: