söndag 16 april 2023

Två korkade uttalande

» Som säger en hel del om upphovsmännen.

För några dagar sedan meddelade SJ att dom inte kommer att köra några tåg mellan Malmö - Göteborg under sommaren. Anledningen skulle vara dels en brist på lokförare och dels pga alla banarbeten som ska ske främst uppe vid Göteborg. Det pågår även arbete på dubbelspår mellan Ängelholm - Helsingborg. Periodvis är trafiken där stängd och då kör tågen via Åstorp istället. Det är bra för oss åstorpare! Det är nämligen trots allt så att den största trafiken på Västkustbanan görs av Øresundstågen och inte SJ. När dom tågen kör via Åstorp istället ersätter dom de Pågatåg som normalt kör entimmestrafik Åstorp - Malmö. Nu får vi istället Øresundståg en gång i timmen som dels kör till Ängelholm vilket Pågatågen inte gör och dels kör via Lund till Malmö vilket inte heller Pågatågen gör.

xxxxx
Men, beskedet från SJ om lokförarbristen har fått två idioter att twittra dumheter. Först kommer Timbros chefsekonom Fredrik Kopsch och sedan även Liberalernas ledare Johan Pehrson med sina korkade och verklighetsfrämmande synpunkter.

- "Väldigt många jobb lär man sig bäst på just jobbet. Slopa utbildningskrav och låt varje lokförare få en medföljare i två-tre veckor. Bristen kommer vara ett minne blott."

Så tycker Timbros chefsekonom Fredrik Kopsch att vi ska lösa lokförarbristen enligt ett inlägg på Twitter. SJ:s egen utbildning av lokförare varar i 41 veckor. Av den tiden är hälften teori om regelverk och hantering av säkerhet och farligt gods och signalsystem. Personligen skulle jag nog ogärna åka tåg om jag fick veta att lokföraren hade fått sin utbildning genom att åka bredvid en annan lokförare under 2-3 veckor. Och sedan var hen färdig för att jobba själv... Är det hela ett "fakekonto" på Twitter? Ska det tolkas som satir? Eller menar han verkligen allvar? Hur som helst så styrker det mig i min åsikt att den enda kompetens man kräver för att få jobb på näringslivets lobbyorgan Timbro är att ha fått följa med en tidigare anställd ett par dagar och att man naturligtvis har de rätta reaktionära idéerna!

Trafikverkets skola finns i närbelägna Ängelholm där det utbildas olika former av personal för drift och skötsel av järnvägen. Men utbildning av lokförare finns på andra håll också. Jag har för övrigt en kusin som sysslar med just detta. Det finns anledning att utöka utbildningen. Det ansvarar först och främst våra politiker för genom att se till så att det finns utbildningsplatser. Sätt igång!

- "Inga SJ-tåg mellan Skåne och Göteborg i sommar. Det är helt sjukt faktiskt. Hundratusentals arbetslösa. Ändå går inte tågen på grund av lokförarbrist. Med regeringens politik kommer det inte vara lika fett att vara arbetslös. Bidragsreform. Utbildningslinje. Arbetslinje. Punkt."

Det är Liberalernas ledare Johan Pehrsons syn på saken enligt ett inlägg på Twitter. Jag tar tillbaka vad jag skrev i fredags där jag hävdade att Liberalernas problem inte skulle bero på just Johan Pehrson. Om L-ledaren Johan Pehrson tror att det är "fett" att gå arbetslös och leva på A-kassa så verkar han inte ha så stor kontakt med verkligheten. Redan idag straffbeskattas man som arbetslös (och sjuk osv) via det man från Brunblått håll med en vacker omskrivning kallar Jobbskatteavdrag. Dvs att den som av olika anledningar inte kan eller får jobba straffbeskattas genom att få betala mer skatt än den som har förmånen av ett arbete. Min son som är autistisk och bor på ett LSS-boende får sin Aktivitetsersättning straffbeskattad. Han kan ju inte jobba så då ska han betala mer i skatt som bestraffning för att han fötts med en autismdiagnos. Han ska inte leva fett tycker Johan Pehrson! Dra dit pepparn växer Johan Pehrson!

Att gå "fett" ut i arbetslöshet kanske man gör när man lämnar välbetalda toppbefattningar inom näringslivet. I tisdags skrev jag om Alectas vd Magnus Billing som fick sparken och som tack för tiden som gått och som plåster på såren fick med sig 18 månaders inkomst, totalt ungefär 20 miljoner kronor av pensionsspararnas slantar. Jag har inte nämnt Hexagons avgående vd Ola Rollén som går med 24 månaders inkomst. Om det var sparken eller frivilligt råder det tydligen lite olika meningar om. Hur som helst får han motsvarande drygt 88 miljoner med sig. Dom här båda herrarna kan leva "fett", det gör inte den som lever på A-kassa om man har bostad och familj att fortsätta försörja.

Apropå lokförarbristen så kan jag berätta att den också ligger bakom en hel del av alla inställda pendeltåg i Stockholm. Det kinesiskägda MTR har ju på uppdrag av politikerna betalt för att köra bland annat pendeltågen i Stockholm. Nu vill man dessutom tillsammans med politikerna avskaffa tågvärdarna på tågen. Det ska alltså inte finnas personal på tågen förutom en lokförare. Något som lokförarna av förståeliga skäl inte är så förtjusta i. Jag tror inte att passagerarna är så förtjusta heller av att det inte ska finnas någon personal ombord på tågen för information, kontroll, säkerhet och ingripande om något händer.

Inga kommentarer: