fredag 22 juli 2022

Snälla förklara

» Jag är undrande.

Nästan alla partier verkar vara eniga om att just bilister är den grupp som främst ska kompenseras för prisökningar. Det är en skam att Vänsterpartiet ställer upp på dessa vansinnigheter. Det finns ett skäl till att priserna SKA vara höga på bensin och diesel. Vi måste helt enkelt locka bensinköpare till att använda sig av ett mindre miljöskadligt sätt att resa.

Som vanligt utmärker sig Sverigedemokraterna som ju bedriver en kampanj för att berätta att man är ensamma om att vägra göra drivmedlet i varje fall mindre miljöskadligt. Något som säger allt om SD:s syn på miljö och klimat. Man struntar totalt i de problem som finns.

Ta det lugnt - ta tåget
Själv undrar jag regelbundet hur folk kan köra som dom gör om nu bränslet är för dyrt? Jag tog under eftermiddagen en kort tur till Helsingborg efter lunch för några ärenden. Naturligtvis tog jag tåget! Det är ungefär 20 km fågelvägen från Åstorp till Helsingborgs centrum. Pågatåget tar 23 minuter och går varje halvtimme på vardagar (och varje timme på helger). Det är fyra uppehåll emellan. Det går dessutom en buss varje halvtimme på vardagar (och varje timme på helger). Det är dock inget alternativ om man ska till centrum eftersom bussen ju inte kör närmaste vägen och tar ungefär dubbelt så lång tid.

Det är alltså mycket enklare, snabbare och bekvämare att ta tåget än att köra bil. För att inte tala om miljöaspekten. Det finns bara EN nackdel med att ta tåget. Det kostar! En biljett till Helsingborg och tillbaka kostar 106 kronor. Kör du bil så kostar det mindre i bensinkostnad - även med dagens priser. Åker du ofta så är ju en månadsbiljett för 869 kronor ett bättre alternativ. Och nu under sommaren har vi ju i Skåne Sommarkortet som kostar 749 kronor för två månader och då gäller biljetten dessutom hela Skåne. Det är den biljetten jag just nu använder.

Statistiken visar att om man tittar på en lite längre sikt och inte bara tillfälliga prishöjningar så har faktiskt biljettpriserna i kollektivtrafiken ökat MER än bensinpriset. Detta går ju upp och ner som en jojo, allt medan oljebolagen gör enorma vinster. Men det är alltså inte biljettpriserna som vi ska använda skatterna för att sänka priserna på, utan bensinpriset. Så fungerar populistiska partier som inte ens tänker så långt som näsan räcker.

Hur som helst, att jag kom in på dessa tankar var när jag studerade trafiken på Järnvägsgatan / Drottninggatan i centrala Helsingborg. En fyrfilig genomfartsled som går rakt igenom centrum och av många verkar tolkas som en "Gasaremsa". När trafikljusen slår om till grönt gäller det att trycka gasen i botten. Om man sedan bara hinner fram till nästa trafikljus som visar rött har ingen betydelse. Det är gasen i botten som gäller. Min känsla är ofta att det måste säga slurp i bensintanken. Det verkar inte handla om att bensinen är för dyr i varje fall. Jag undrar hur många av dessa bilresor som ens är nödvändiga?

Inte blir det bättre om man kör motorcykel. När gasen pressas i botten ska det ju dessutom låta så mycket som möjligt. Är det omöjligt att konstruera en ljuddämpare till en motorcykel som fungerar? Njuter dessa idioter när dom kan se hur folk vänder sig om efter att dom dönat fram?

Höj bensinpriset och sänk priserna i kollektivtrafiken!

Inga kommentarer: