fredag 8 juli 2022

Ebba och de fyra V:na

» Villa, Volvo, Vovve och Varg.

Jag gissar att regelbundna läsare av Sven Tycker har förstått att jag har väldigt lite till övers för Ebba Busch. Hon driver idag Kristdemokraterna som sitt eget privata företag för att uppnå Makt. Vilka populistiska utspel som helst är acceptabla, bara hon får publicitet. Några kristna värderingar handlar KD inte om idag, det är Ebbas personliga värderingar som gäller.

Nu har jag ett tips på ett nytt krav som hon kan gå ut med och få lite publicitet. Det är inte så länge sedan hon gjorde ett utspel där hon krävde avskjutning av fler vargar. Totalt finns det troligtvis drygt 400 vargar i Sverige. Enligt Ebba Busch är det alldeles för många av detta jättefarliga rovdjur. Det finns hela 1548 dokumenterade dödsfall i Västeuropa efter vargattacker. Fast det är klart, då började man räkna år 1700! De senaste 50 åren finns det 4 attacker i Västeuropa dokumenterade. Senaste gången någon i Sverige dödades av en vild varg var på 1800-talet.

Det finns många länder i Europa, som Spanien t.ex. som har många fler vargar än vi har i Sverige. Vi kan fastslå att för människan är vargen ingen fara. Hundar, trafiken osv är mycket farligare.

Men, vargen är ett rovdjur. De som väl främst har problem med vargar är fårägare. Har du får gående lösa och dom inte är tillräckligt säkert stängslade så finns det risker. Men jag tror att det stora problemet med vargen är att man tar byte från jägare. Det blir helt enkelt färre älgar osv över till vårt största rovdjur - människan (representerad av jägarna).

Alltså gick Ebba Busch i ett populistiskt utspel ut och krävde att det skulle avlivas fler vargar och fick naturligtvis applåder från jägarkåren. Damen är ju förtjust i skjutande. Vi kommer ju alla ihåg hennes förvåning över att polisen inte sköt skarpt rakt in i folkmassor i samband med de urartade demonstrationerna mot rasisten och islamofoben Rasmus Paludan.

Nu har jag som sagt ett tips till Ebba Busch. Jag såg i tidningen att ett antal får rivits och fått avlivas utanför Örkelljunga här nere i Skåne. Det man först trodde var en varg visade sig dock vara en lösspringande hund. Hunden hade alltså rivit en massa får i en hage. Nu överlämnades vovven till ägaren och fårägaren får sörja sina avlivade får. Det var ju bara ett par dagar sedan som Ebba Busch lanserade sitt valspråk om "Villa, Volvo och vovve" till alla svenskar. Vi får kanske modifiera det hela till att lägga till att vovvarna ska hållas kopplade och ha munkorg? För att gå så långt som att kräva avskjutning av vovvar kanske inte Ebba vågar gå.

Lycka till Ebba! Låt oss hoppas slippa henne styrande i Sverige! Jag tänker inte skriva något om Ebbas fastighetsaffärer med en motvillig 81-årig Esbjörn. Jag hade tänkt illustrera det hela med en beväpnad Ebba. Men det är ju bara några dagar sedan (den 2 juli) som jag använde den bilden så jag ska bespara er att behöva titta på en med gevär beväpnad leende Ebba Busch. Vill ni tvunget titta så finns alltså bilden den 2 juli.

Läs:
Fårägare efter hundattack: Det var helt fruktansvärt. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: