fredag 15 juli 2022

Feghetens moderater

» Dom ska skämmas.

Jag ser att JO, Justitieombudsmannen, ska undersöka Staffanstorps kommuns lagvidriga beslut att vägra ta emot de kvotflyktingar som kommunen tilldelats av Migrationsverket enligt Bosättningslagen. Staffanstorps ökända moderata kommunalråd Christian Sonesson drev i Staffanstorps kommunstyrelse igenom ett beslut (med röstsiffrorna 7-4) som innebar att Staffanstorp skulle vägra ta emot de kvotflyktingar som man tilldelats. Flyktingarna blev stående på flygplatsen, Staffanstorp vägrade hämta dom. Till slut fick grannkommunen Vellinge rycka ut och köra och hämta dom. Vellinges kommunalråd Carina Wutzler (även hon moderat) kommenterade det med: – ”Lagen gäller alla – även Staffanstorp”.

Nu ska alltså JO titta på vilken rätt en kommun har att bryta mot lagen. Vilken rätt har en politiker att bestämma vilken lag man ska följa och vilken lag man kan strunta i. En form av civil olydnad kan man väl uttrycka det som. Det ska påpekas att Staffanstorps kommun har senare tagit tillbaka sitt beslut och lovat att i fortsättningen lyda lagen.

Samma gamla fega blåmuppar
Jag har upprepade gånger skrivit till dels Moderaterna i Skåne och dels Moderaterna på riksplan och undrat hur partiet ställer sig till politiker som sysslar med civil olydnad och bestämmer sig för att inte lyda lagen. I Skåne styr Christian Sonessons bror Carl-Johan Sonesson. Jag har också undrat hur lämpligt det är att sätta upp en politiker på valbar plats till riksdagen som anser sig stå över lagen och anser sig ha rätt att bestämma vilka lagar han ska följa och vilka lagar han inte behöver följa. Christian Sonesson har tydligen tänkt fortsätta sin politiska karriär med en riksdagsplats. Jag har undrat hur man ställer sig till civil olydnad. Det är ju helt nyligen som Moderaterna krävt hårdare straff för just civil olydnad.

Behöver jag påpeka att både Moderaterna i Skåne och Moderaterna på riksplan vägrar besvara mina frågor. Trots flera påminnelser under de gångna månaderna har jag inte fått någon som helst reaktion från Moderaterna. Man är helt enkelt fega. FEGA! Det är en skam att ett parti som gör anspråk på att få tillsätta statsminister efter nästa val inte kan besvara en kritisk fråga från en väljare.

Jag kan inte tolka uteblivna svar på annat sätt än att man antingen inte vill erkänna att man anser att politiker har rätt att själva bestämma vilka lagar man ska följa och vilka lagar man inte behöver följa eftersom man anser att lagen är fel. Men det kan man ju inte säga rakt ut. Man kan ju inte säga att man stödjer civil olydnad samtidigt som man kräver kraftigt höjda straff för andra som också gör sig skyldiga till civil olydnad.

En annan förklaring till uteblivna svar är att man ju inte kan kritisera en ledande moderat kommunpolitiker som just nu är på väg att göra riksdagskarriär och snart ska sitta i riksdagen och stifta lagar. Lagar som han sedan anser att vi själva kan avgöra om vi behöver följa dom eller inte.

En tredje förklaring är att Moderaterna helt enkelt struntar i väljare som uppenbart är kritiska till moderat politik. Jag är redan förlorad som väljare så man behöver inte krusa för mig. Man kan helt enkelt strunta i mig! Men jag kommer inte att ge mig, jag ska skicka en ny påminnelse. Kanske skulle man skriva en insändare till en tidning och upprepa frågan.

Oberoende av vilket. MODERATERNA SKA SKÄMMAS!

Läs:
JO kräver svar om Staffanstorps flyktingstopp. - Dagens Nyheter

Inga kommentarer: