torsdag 28 juli 2022

Slut på gnäll - goda nyheter

» Alltid något.

Från den 1 september införs en efterlängtad lag. Då införs att elsparkcyklar jämställs med vanliga cyklar. Dvs man ska köra elsparkcykel på cykelbana, men man får inte köra elsparkcykel på en trottoar. Och elsparkcyklar ska parkeras i speciella cykelställ, inte bara slängas hur som helst. Bra beslut från regeringen!

På tiden!

Kör elsparkcykel - försiktigt
Jag förstår att många tycker att elsparkcykel är praktisk. Min undran är hur bra det egentligen är trots det. Vilka transporter är det som har gått över till att använda elsparkcykel?

Hur många av dagens elsparkcyklister brukade tidigare gå? Om gående gått över till elsparkcykel är väl inget vunnit. Varken miljömässigt eller hälsomässigt!

Hur många av dagens elsparkcyklister brukade tidigare cykla? Om cyklister gått över till elsparkcykel så är väl inget vunnit. Varken miljömässigt eller hälsomässigt!

Hur många av dagens elsparkcyklister brukade tidigare köra bil? Ska jag vara uppriktig så tror jag inte det är så många. Bilisterna har nog i allmänhet fortsatt att ta bilen!

Hur många av dagens elsparkcyklister brukade tidigare åka kollektivt? Kanske en del!

Hur många av dagens elsparkcyklister är egentligen bara ute och nöjeskör för att det är "coolt" att fara runt?

Som ni förstår är jag inte allt för begeistrad i elsparkcyklar. Tyvärr tror jag att det främst är vanliga gående och cyklande som ersatt detta med elsparkcykeln. Då har vi ju inte vunnit något utan främst förlorat på det. Men, jag tror också att det kan vara ett praktiskt sätt att förflytta sig på. Det är ju en hel del som skaffat en hopfällbar sparkcykel som dom kan köra hemifrån till tåget, fälla ihop på tåget och sedan fälla upp igen och ta sig vidare till jobbet när dom pendlar. Det tar mycket mindre plats än en cykel.

Inga kommentarer: