torsdag 15 december 2016

Bluffmakare

» Bedragare del 311

Det här är en ny service som jag inte kände till. Om jag förstår det rätt så handlar det om ett telefonmeddelande från ett 08-nummer som jag kan lyssna på genom att klicka på en bifogad .zip-fil i mejlet. Tydligen någon i Stockholm som försökt ringa mig men inte nått mej så genom den här servicen så kan jag i varje fall lyssna på ett meddelande.

Gammal Rikstelefon
Voicemail from 08464998830

SureVoIP voicemailandfax@ucbeu.com

1 bilaga msg_0506b72~.zip

New Voicemail
From 08464998830
Message Attached
Length 00:01:45

Dock inställer sig några frågor. En halvtimme senare har jag fått ett nytt mejl med ett annat telefonmeddelande från ett annat 08-nummer. En annan undring jag har handlar om domänen som anges som avsändare. Det verkar vara en indisk facklig organisation för bankanställda! Är det mer än jag som känner en viss osäkerhet? Jag har funderat noga, och har nu kommit fram till att jag tror att jag avstår från att klicka på .zip-filen för att lyssna på dessa spännande meddelanden från Stockholm. Jag vill poängtera att det varken handlar om diskriminering av stockholmare eller av bankanställda i Indien. Det handlar bara i korthet om att jag inte litar på bifogade .zip-filer i mejl jag inte vet vem dom kommer från. Som jag nog sagt några hundra gånger nu, släng skiten! Kanske ska jag påpeka att en sökning på telefonnumren inte heller ger någon träff.

Inga kommentarer: