måndag 18 juni 2018

Ride to work day

» Besviken, men hoppfull

Äckliga fimpar
Jag hade sett fram emot det nya lagförslag som bland annat skulle förbjuda rökning på t.ex. lekplatser, järnvägsperronger, busshållplatser och uteserveringar från den 1/1-2019. En perfekt lag som inte lagts fram en dag för tidigt. Nu ser jag att lagförslaget blir försenat! Det är tydligen så att den Europeiska Unionen har synpunkter på delar av lagförslaget. Om jag har förstått det rätt så handlar EU:s synpunkter tydligen främst om rätten för företag att få göra reklam och sälja sina produkter. Nu får vi vänta lite till på lagen och hoppas att nästa regering är lika intelligenta i den aktuella frågan som den nuvarande och står fast vid lagförslaget.

Kanske kan vi medan vi väntar på utökade rökförbud hoppas att rökare under tiden kan lära sig att man inte bara slänger sina fimpar på marken. Jag har tyvärr inte så stora förhoppningar på den punkten. Det är uppenbart att nikotinet angriper hjärnan och gör denna helt okänslig för normal anständighet. Av någon för mig obegriplig anledning verkar nästan alla rökare tro att det bara är att släppa fimpen på marken och kanske trampa på den eller eventuellt sprätta iväg den några meter. Det ser för djävligt ut!

Men snälla rökare. Man släpper INTE bara fimpen på marken! Kan ni inte vara så snälla och begripa detta?

Inga kommentarer: