fredag 1 december 2017

Vänd blad på månadskalendern

» En sexig början på månaden

En helt ny orörd månad. Visst känns det förväntansfullt? Nu är vi inne i månaden då vi alla ska spendera så mycket som möjligt på julklappar. Allt ska lysas upp med små lyktor, stjärnor, ljusstakar och jag vet inte allt. Vi ska dessutom frossa i mat. Jag tänkte i varje fall inleda månaden med en samling färdiga åsikter. Det är bara att läsa och tänka efter. Förhoppningsvis inser ni att jag alltid har rätt.

¤ 1.   Statistik är den värsta lögnen av alla. Med statistik kan precis ALLT bevisas. Jag ser att antalet skottlossningar i Malmö i år mer än halverats (en minskning från 123 till 57) bara genom en förändring av statistiken. Man har helt enkelt slutat räkna med slangbellor och luftgevär! Något som jag nog tycker gör att det ger en mer rättvis statistik. När jag läser om "skottlossning", så inte tänker jag att någon skjutit med en slangbella. Det gamla ordspråket om att det finns tre sorters lögner har sin riktighet. Lögn, förbannad lögn och statistik!

¤ 2.   Metro Mode gör reklam för ett litet krypin i Mölle. För bara 12 miljoner kan du bli ägare till den här lilla 9-rums villan i Mölle. Den ligger bara 6 timmars bilfärd från Stockholm påpekar man. Själv har jag ju tur eftersom det bara tar drygt en och en halv timme med buss ut till Mölle. I min barndom kunde man ta direkt rälsbuss till Mölle från Åstorp. Det gick garanterat fortare. Men se'n kom tiderna då bilen var framtiden, tågen drogs in och spåren revs upp. Undrar förresten vem som köper den lilla pittoreska villan?

¤ 3.   Jag är i varje fall övertygad om att köparen inte drabbas av de nya reglerna om ökad amortering som finansbranschen och de borgerliga partierna i en gemensam aktion är upprörda över. De som drabbas av de nya reglerna är de som helt enkelt lånar för mycket pengar i förhållande till sin inkomst. Har man inte råd med att amortera de nya beloppen med dagens extremt låga räntor så ska man faktiskt inte ta lånet. En sak vet vi med säkerhet. Räntan kommer att gå upp! Om huspriserna sjunker till lite mer rimliga nivåer, för då kommer de "drabbade" köparna att tjäna på det hela. Då blir huset ju billigare och dom behöver låna mindre. Att finansbranschen är kritiska förstår vi. Deras vinster kanske krymper! Att borgerliga partier är kritiska förstår vi. Dom SKA vara kritiska till vad regeringen gör och dessutom måste dom ju lyda sin uppdragsgivare - finansbranschen! Dessutom bör det poängteras att amortering är inte en kostnad, det är en form av sparande. Meningen med skulder är faktiskt att dom ska betalas.

¤ 4.   Jag ser att "Förbudssverige" är ett föredöme. Eller hur vi nu ska tolka det. Som ett av de allra sista länderna i Europa inför nu äntligen även Sverige ett självklart förbud mot att sitta med mobilen i ena handen medan man kör. Egentligen är det ett mysterium att det har varit lagligt att ha den ena eller båda händerna upptagna med att SMS:a, prata i telefon eller spela spel samtidigt som man kör bil. Med tanke på hur många mobilberoende bilister man ser är det uppenbart att det inte går att lita på moralen i det här fallet.

¤ 5.   Vi kan notera att Finland nu förbjudit nassesvinen i Nordiska Motståndsrörelsen. Inte inte helt obegripligt beslut. Men jag tror faktiskt inte att det är rätt metod. Jag tror (och hoppas verkligen...) att demokratin är så stark att den kan klara av den typen av idioter. Dom är farliga för allas säkerhet, men jag hävdar trots detta att lösningen inte är ett förbud. Man kan förbjuda handlingar (det här handlar om en grupp som direkt eller indirekt ligger bakom de flesta "terrordåden" i vårt land). Men att förbjuda åsikter och organisationer är något som en demokrati ska undvika.

¤ 6.   Jag fick flygblad från Moderaterna i brevlådan. Min mamma gjorde det egentligen enda rätta när hon fick lapparna - hon slängde dom direkt i återvinningen. Men, jag har en obehaglig drift att läsa motståndarnas argumentation för att kunna visa hur fel dom hamnat. I gårdagens skörd handlade det främst om att öka samhällets utgifter på olika sätt och att samtidigt minska samhällets inkomster. Det vill säga ett helt normalt beteende från moderater. Det är därför det alltid slutar i enorma budgetunderskott och en lånekarusell som någon annan får betala. Jag kan dock inte riktigt förstå hur man med någon form av heder i behåll kan kräva sänkt pensionärsskatt. Man är ju själva ansvariga för just det faktum att pensionärer får betala mer skatt än jobbare. Skäms dom inte? Nä, jag tar tillbaka den frågan. Moderater skäms aldrig!

Sedan gitter jag faktiskt inte gnälla på mer i dag. Men jag lovar, jag fortsätter i morgon med att leverera nya sanningar - helt gratis.

Mun

Inga kommentarer: