torsdag 28 december 2017

Värnlösa barns dag

» Fyra tankar när året snart är slut

Vi får ta en så'n där dag igen med lite blandad kompott. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig för vad jag ska skriva om (tycka till om). Alltså tar vi fyra olika väl genomtänkta tankar om dagsaktuella frågor. Ta er en funderare!

¤ 1.   Regelbundna läsare av Sven Tycker har nog uppmärksammat att jag inte tillhör skoltalibanen Jan Björklunds främsta supportrar. Tvärtom! Denna f.d. major har en syn på skola och pedagogik som är helt annorlunda än min egen. Gissningsvis struntar Jan Björklund helt och hållet i det. Hur som helst såg jag att regeringen bestämt att minska hysterin med Nationella prov i skolan och vill minska antalet sådana prov. Elever och båda lärarorganisationerna tycker det är en god idé. Lärarna kan koncentrera sig på att undervisa istället för att förbereda och stressa inför prov. Men, skoltalibanen Jan Björklund har kvar de militära takterna. Disciplin och piska ska gälla, annars brukar ungjävlarna inte allvar. Så här sade han: - "Regeringen säger att eleverna blir stressade, men elever på Högskoleförberedande program bör ibland känna en press för att anstränga sig ordentligt och lägga datorspelen åt sidan och koncentrera sig på studierna." Faktum är att jag faktiskt tror att de flesta tar sina studier på mycket stort allvar. Dom som INTE gör detta ändrar nog inte sitt beteende av fler prov. Uppriktigt sagt så litar jag mer på omdömet hos lärarna som befinner sig i skolan än på en f.d. major som gjort skolhets till sin paradgren.

¤ 2.   Apropå Taxi-Uffe Kristerssons utspel om att: - "I Sverige talar man svenska" så såg jag en artikel i Svenska Dagbladet som berättade att "Svensk-engelska skolor ökar". Den internationella engelska skolan växer kraftigt. På tio år har antalet elever ökat med mer än 300 procent. Det finns i dag 34 skolor i Sverige i koncernen, som är mycket lönsam. Det finns även andra skolor i Sverige som har undervisning på engelska istället för svenska. Kan det vara så att det var en uppmaning till IES att lägga ner sin elitsatsning på undervisning på engelska? Här i Sverige talar vi svenska, det gäller också i skolan! Taxi-Uffe får väl ta upp det här med sina kompisar. - "I Sverige talar man svenska". Punkt!

¤ 3.   Jag ser att Donald Trump är orolig. Den brittiska prinsen Harry ska ju snart ha bröllop och gifta sig med sin Meghan Markie. Då ryktas det om att han planerar att bjuda sina vänner Barack och Michelle Obama på bröllopet eftersom dom är bekanta med varandra. Något som skulle vara ett enormt bakslag för Donald Trump som ännu inte har hunnit träffa den brittiska kungafamiljen. Vilken skandal, vilket nesligt bakslag för Donald Trump om Barack Obama hinner före! Jag ser att till och med brittiska premiärministern Theresa May är orolig över detta. Skulle detta ske så har väl alla chanser för henne att ens kunna prata med Donald Trump spolats bort. Förhållandet är tillräckligt spänt redan. Kom inte och säg att det finns viktiga saker att fundera över.

¤ 4.   I dagens HD skriver förre Rikspolischefen Björn Eriksson om det kraftigt ökade antalet bedrägerier. Något som dock bankerna förtvivlat försöker undvika att berätta om. I november anmäldes det 20.000 bedrägeribrott i Sverige. Det är den högsta siffran någonsin. Av dessa är 8.000 kontokortsbedrägerier. Det värsta är att mörkertalet är stort eftersom bankerna ofta hinner stoppa bedragarna INNAN kortinnehavaren märker bedrägeriet. Däremot hinner bedragarna lura till sig pengarna. Men, bankerna står för förlusten medvetna om att dom tjänar så mycket på korten ändå så dom har kalkylerat med förlusterna. Jag är själv en del av dessa siffror. Uppenbarligen har mina kortuppgifter hackats från något ställe och kommit ut. Någon/några har med mitt kreditkort köpt biljetter på Skånetrafiken via dess mobilapp. Jag blev uppmärksammad på det hela av kortets bank som ringde mig och undrade om jag varit på spa i Red Rock i USA. Där hade nämligen också mitt kort använts. Då uppmärksammade jag även de här köpen på Skånetrafiken. Kortet spärrades naturligtvis omedelbart. Tre köp har alltså hunnit göras och som jag polisanmält och också fått reklamerade. Ytterligare två köp hann stoppas av banken. Uppenbart är dock att dessa båda bedrägerier som stoppats innan jag behövde betala inte är polisanmälda. Min polisanmälan fick jag i går besked om att förundersökningen lagts ner. - "Förutsättning att styrka brott föreligger ej". Vi kan alltså konstatera att det är helt ofarligt att lura till sig andras pengar. Så länge man håller beloppen nere finns det inte någon risk för att man åker fast. Bankerna polisanmäler inte och polisen utreder inte. Det är bara att fortsätta med ett nytt kort. Bankerna vill helst inte att vi kommer underfund med hur många bedrägerier som sker. Tänk om vi slutar lita på korten och börjar använda vanliga pengar igen? Hade vi varit medvetna om hur många bedrägerier som sker hade vi förlorat förtroendet.

Inga kommentarer: